ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΛΕΓΟΜΕΝΑ "ΧΑΜΕΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ";
Διαβάστε τι αποκαλύπτουμε μέσα στη σειρά των βιβλίων μας: «Πού βρίσκονται τα αρχαία ελληνικά χειρόγραφα» για πολλά και άγνωστα στο ευρύ κοινό έργα, που βρίσκονται κι αυτά «θαμμένα» σε κάποιες βιβλιοθήκες ή ιδιωτικές συλλογές!..
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ
«…Δεκατέσσερις αιώνες για τις τραγωδίες του Σοφοκλή,
και το ίδιο για τα έργα του Αισχύλου, του Αριστοφάνη και του Θουκυδίδη. Δεκαέξι αιώνες για τον Ευριπίδη και τον Κάτουλλο, δεκατρείς αιώνες για τον Πλάτωνα, δώδεκα αιώνες για τον Δημοσθένη. Ο Τερέντιος και ο Βιργίλιος πρέπει να θεωρηθούν σαν ευνοούμενοι γιατί παρεμβάλλονται μονάχα επτά αιώνες για τον πρώτο και τέσσερις για τον δεύτερο».Είναι βέβαια φυσικό, ότι οι αρχαίοι συγγραφείς που έζησαν πριν από τον Ιησού και κατά συνέπεια τον αγνοούσαν, δεν είχαν και τόση ανάγκη από λογοκρισία και παρεμβολές. Δεν συνέβη όμως το ίδιο πράγμα με τους ιστορικούς της εποχής του, όπως ο Φλάβιος Ιωσήφ, ο Τάκιτος ή ο Σουετώνιος. Ακόμα και ένας σατυρικός χρονικογράφος σαν τον Πετρώνιο δεν γλίτωσε από τον ζήλο των μοναχών-αντιγραφέων. Από το διάσημο «Σατυρικών» του απέμειναν μονάχα 250 σελίδες, ενώ ξέρουμε από άλλον ότι τα πρώτα αντίγραφα του πρωτοτύπου μετρούσαν κάπου 3.000 σελίδες…».
Είναι λίγα από τα λόγια του Ρομπέρ Αμπελαίν, που διαβάζουμε στο βιβλίο του «ΙΗΣΟΥΣ: το πραγματικό ιστορικό πρόσωπο η το θανάσιμο μυστικό των ΝΑΪΤΩΝ»1, όπου ο συγγραφέας επιχειρεί – κατά μάταιον τρόπον - να «ανατρέψει» τα δεδομένα του Χριστιανισμού. Δεν μπορούμε, όμως, να παραβλέψουμε τις αποκαλύψεις που κάνει σχετικώς με το πού υπάρχουν διάφορα βιβλικά χειρόγραφα και κώδικες, όπως για παράδειγμα οι παρακάτω πηγές:
1. ΤΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
CODEX SΙNAΪTICUS (Σιναϊτικός κώδικας) Χρονολογία: 4ος αιώνας. Περιέχει σχεδόν ολόκληρη την παλαιά Διαθήκη, την Καινή Διαθήκη, την Επιστολή του Βαρνάβα, και μέρος του Ποιμένα του Έρμα. Ανακαλύφθηκε το 1844 από τον Τίσσεντορφ στο μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης, στο όρoς Σινά. Βρίσκεται στο Λονδίνο, στο Βρετανικό Μουσείο.
CODEX VATICANUS (κώδικας του Βατικανού) - Χρονολογία: 4ος αιώνας. Περιέχει την Παλαιά Διαθήκη (εκτός από πενήντα σελίδες που χάθηκαν) και την Καινή Διαθήκη έως την επιστολή προς Εβραίους, Κεφ. Θ, 14. Πολύ κακή ορθογραφία. Μπήκε στο Βατικανό ανάμεσα στα 1475 και στα 1481.
CODEX ALEXANDRINUS (Αλεξανδρινός κώδικας) - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Περιέχει την Παλαιά Διαθήκη και την Καινή από τα μέσα του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου ΚΕ,6. Το κείμενο είναι χειρότερο από το προηγούμενο, ειδικά τα Ευαγγέλια. Βρίσκεται στο Λονδίνο στο Βρετανικό Μουσείο.
CODEX EPHRAEMI RESCRIPTUS. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Παλίμψηστος. Το βιβλικό κείμενο επικαλύφτηκε τον 12ο αιώνα από μια ελληνική απόδοση των έργων του Αγίου Εφραιμίου. Είναι αιγυπτιακής καταγωγής και τον μετέφερε στο Παρίσι η Κατερίνα των Μεδίκων. Διατηρείται στην Εθνική Γαλλική Βιβλιοθήκη.
CODEX ΒΕΖΑΕ ή CODEX CANTABRIGIENSIS. - Χρονολογία: 5ος η 6ος αιώνας. Περιέχει με μερικά κενά τα τέσσερα Ευαγγέλια και τις Πράξεις των Αποστόλων. Το χειρόγραφο είναι δίγλωσσο ελληνικό - λατινικό. Βρισκόταν από τον 9ον αιώνα στη Λυών. Ο Θεόδωρος Μπεζ τον έδωσε το 1581 στο Πανεπιστήμιο του Καϊμπριτζ, όπου βρίσκεται ακόμα.
CODEX FREER. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Περιέχει τα τέσσερα Ευαγγέλια με μερικά κενά. Έχει μια παρεμβολή μετά τον Μάρκο ΙΣΤ, 14. Το αγόρασε ο Αμερικανός Φρηρ στα 1906 από έναν Άραβα έμπορο. Βρίσκεται στην Ουάσιγκτων.
CODEX KORIDETHI. - Χρονολογία: 7ος έως 9ος αιώνας. Διατηρείται στην Τιφλίδα της Σοβιετικής Γεωργίας αλλά προέρχεται, σύμφωνα με τις σημειώσεις που έχει στα περιθώρια από τη Μονή Κοριντέτι του Καυκάσου.
CODEX REGIS ή CODEX PARISIENSIS. - Χρονολογία: 8ος αιώνας. Με πολλές διορθώσεις και σημειώσεις στα περιθώρια. Βρίσκεται στο Παρίσι στην Εθνική Βιβλιοθήκη.
CODEX BERATIMUS. - Χρονολογία: 6ος αιώνας. Περιέχει τα κατά Ματθαίον και Μάρκον Ευαγγέλια σε πορφυρή περγαμηνή. Βρίσκεται στο Μπεράτ της Αλβανίας.
CODEX ATHUSIENS1S: Χρονολογία: 8ος η 9ος αιώνας. Περιέχει την Καινή Διαθήκη εκτός από τον Ματθαίο, μέρος του Μάρκου (από Α, 1 έως Θ, 4) και την Αποκάλυψη.
CODEX VERCELLENSIS. - Λατινικός. Χρονολογία: 4ος αιώνας. Στην Βερσέϊγ.
CODEX VERONENSIS. - Λατινικός. Χρονολογία 4oς η 5oς αιώνας. Στην Βερόνα.
CODEX COLBERTINUS. - Λατινικός. Χρονολογία 12ος αιώνας. Στο Παρίσι.
CODEX SANGERMANENSIS. - Λατινικός. Χρονολογία: 8ος αιώνας. Παρίσι.
CODEX BRIXIANUS. - Λατινικός. Χρονολογία: 6ος αιώνας. Στην Μπρέσκια της Ιταλίας.
CODEX PALATINUS. - Λατινικός. Χρονολογία: 5ος αιώνας. Δουβλίνο.
CODEX BOBIENSIS. - Λατινικός. Χρονολογία: 4ος η 5ος αιώνας. Περιέχει μόνο τον Μάρκο (από Η, 3 έως ΙΣΤ, 8) και τον Ματθαίο (από Α, 1 έως ΚΕ 36) με μερικά κενά.
CODEX MONACENSIS. Χρονολογία: 6ος η 7ος αιώνας. Λατινικός.
CODEX CURETONIANUS. Χρονολογία: 4ος αιώνας. Συριακός. Ανακαλύφθηκε το 1842 μέσα σε ένα μοναστήρι της ερήμου τηςΝιτρίας (Αίγυπτος).
Εκτός από τους κώδικες αυτούς, υπάρχουν ακόμη μερικοί πάπυροι που τα μικρά τους αποσπάσματα μας δίνουν μερικά κεφάλαια από τα κανονικά Ευαγγέλια. Είναι:
• Πάπυρος Ρ1. - Χρονολογία: 3ος η 4ος αιώνας. Περιέχει το κατά Ματθαίον (Α, 1 - 9 και 12-20).
• Πάπυρος Ρ3. - Χρονολογία: 6ος αιώνας. Περιέχει το κατά Λουκά (Ζ, 36 έως 45 και Ι, 38 - 42)
• Πάπυρος Ρ4. - Χρονολογία: 4-ος αιώνας. Περιέχει Λουκά (Α 74 - 80 και Ε 30 - ΣΤ, 4)
• Πάπυρος Ρ 37. - Χρονολογία: 3ος η 4ος αιώνας. Περιέχει Ματθαίο (ΚΣΤ 19-52)
• Πάπυρος Ρ 45. - Χρονολογία: 3ος η 4ος αιώνας. Περιέχει τα τέσσερα Ευαγγέλια και τις Πράξεις των Αποστόλων σε δίφυλλα. Δυστυχώς είναι πολύ κατεστραμμένος. Απομένει ο Ματθαίος (Κ,24- ΚΑ,19) (ΚΕ, 41 - ΚΣΤ, 33), ο Μάρκος (Δ, 36- Θ, 31) (ΙΑ,27 - ΙΒ,28) και ο Λουκάς (ΣΤ, 31 - Ζ,7) (Θ, 26 - ΙΔ, 33).
• Συριακά Χειρόγραφα. Διάφορα Χειρόγραφα της «Απλής» Έκδοσης. Χρονολογία: 5ος η 6ος αιώνας.
• Κοπτικά χειρόγραφα. Διάφορα χειρόγραφα γραμμένα στα σαχιδικά, διάλεκτο της Άνω Αιγύπτου. Μερικά από αυτά είναι του 4ου αιώνα.
• Κοπτικά χειρόγραφα. Διάφορα χειρόγραφα γραμμένα στα μποχαϊρίτικα, διάλεκτο της Κάτω Αιγύπτου. Το παλαιότερο από αυτά είναι του 9ου αιώνα.
• Πάπυρος Ρ1. - Χρονολογία: 3ος η 4ος αιώνας. Περιέχει το κατά Ματθαίον (Α, 1 - 9 και 12-20).
• Πάπυρος Ρ3. - Χρονολογία: 6ος αιώνας. Περιέχει το κατά Λουκά (Ζ, 36 έως 45 και Ι, 38 - 42)
• Πάπυρος Ρ4. - Χρονολογία: 4-ος αιώνας. Περιέχει Λουκά (Α 74 - 80 και Ε 30 - ΣΤ, 4)
• Πάπυρος Ρ 37. - Χρονολογία: 3ος η 4ος αιώνας. Περιέχει Ματθαίο (ΚΣΤ 19-52)
• Πάπυρος Ρ 45. - Χρονολογία: 3ος η 4ος αιώνας. Περιέχει τα τέσσερα Ευαγγέλια και τις Πράξεις των Αποστόλων σε δίφυλλα. Δυστυχώς είναι πολύ κατεστραμμένος. Απομένει ο Ματθαίος (Κ,24- ΚΑ,19) (ΚΕ, 41 - ΚΣΤ, 33), ο Μάρκος (Δ, 36- Θ, 31) (ΙΑ,27 - ΙΒ,28) και ο Λουκάς (ΣΤ, 31 - Ζ,7) (Θ, 26 - ΙΔ, 33).
• Συριακά Χειρόγραφα. Διάφορα Χειρόγραφα της «Απλής» Έκδοσης. Χρονολογία: 5ος η 6ος αιώνας.
• Κοπτικά χειρόγραφα. Διάφορα χειρόγραφα γραμμένα στα σαχιδικά, διάλεκτο της Άνω Αιγύπτου. Μερικά από αυτά είναι του 4ου αιώνα.
• Κοπτικά χειρόγραφα. Διάφορα χειρόγραφα γραμμένα στα μποχαϊρίτικα, διάλεκτο της Κάτω Αιγύπτου. Το παλαιότερο από αυτά είναι του 9ου αιώνα.
2. ΤΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΥΦΩΝ
CODEX ASKEWIANUS ή PISTIS SOPHIA. - Χρονολογία: 5oς αιώνας. Γραμμένο στα Θηβαϊκά η σαχιδικά - κοπτικά. Βρίσκεται από το 1785 στο Βρετανικό Μουσείο.
CODEX της BRUCE. - Χρονολογία:4ος και 5ος αιώνας. Περιέχει το «Βιβλίο της Μεγάλης Πραγματείας κατά το Μυστήριον».
Ανακαλύφθηκε το 1769. Γραμμένος στα Θηβαϊκά - κοπτικά.
CODEX BEROLINENSIS 8502. Χρονολογία: 5ος αιώνας. Γραμμένος στα Θηβαϊκά - κοπτικά. Βρέθηκε στο Κάιρο το 1896 και μέχρι το 1945 ήταν στο Βερολίνο. Περιείχε το «Ευαγγέλιο της Μαρίας», το «Μυστικό Βιβλίο του Ιωάννη», την «Σοφία του Ιησού» και τις «Πράξεις του Πέτρου».
ΠΡΩΤΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ. Ανασυνταγμένο από τους ερευνητές με τη βοήθεια διαφόρων χειρογράφων που απλώνονται κλιμακωτά από τον 5ον εως τον 15ον αιώνα. Τα χειρόγραφα αυτά είναι σκορπισμένα σε διάφορες βιβλιοθήκες.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ. - Χρονολογία: 8ος αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Ανακαλύφθηκε το 1887 στην Άνω Αίγυπτο.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ. Χρονολογία: 8ος αιώνας. Γραμμένο στα ελληνικά. Ανακαλύφθηκε και αυτό στην Άνω Αίγυπτο το 1887.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΨΕΥΔΟΜΑΤΘΑΙΟΥ. - Χρονολογία: 6ος η 7ος αιώνας. Είναι μια απομίμηση του Πρωτευαγγελίου του Ιακώβου.
ΔΙΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ή ΨΕΥΔΟ - ΘΩΜΑΣ. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Από αυτό δημιουργήθηκε το «Αρμενικό βιβλίο της παιδικής ηλικίας» του 6ου αιώνα και το «Αραβικό Ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας» του 7ου αιώνα.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ. -Χρονολογία: 4ος αιώνας. Το λένε επίσης και «Πράξεις Πιλάτου». Υπάρχει σε διάφορες
κοπτικές και συριακές εκδόσεις.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΑΛΙΗΛ. - Χρονολογία: το πιθανότερο, κρίνοντας από τα χειρόγραφα, του 7ου αιώνα. Γραμμένο στα
αιθιοπικά ή στα κοπτικά.
ΔΙΑΘΗΚΗ ΣΤΗΝ ΓΑΛΙΛΑΙΑ ΤΟΥ Κ.Η.Ι.Χ. - Χρονολογία: Το πιθανότερο του 8ου αιώνα. Διάφορες εκδόσεις στα κοπτικά και τα
αιθιοπικά.
ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ. - Χρονολογία: Το πιθανότερο του 9ου αιώνα. Γραμμένο αιθιοπικά.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΩΝ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ. - Διάφορες χρονολογίες ανάλογα με τα χειρόγραφα. Ο Ρουφίνος (5ος αιώνας) το αναφέρει σαν ένα από τα παλαιότερα Απόκρυφα Ευαγγέλια.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ. Χρονολογία: 5ος αιώνας. Υπάρχουν μόνο τμήματα γραμμένα στα κοπτικά.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ. - Χρονολογία: 4oς αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Υπάρχουν μόνο τα δύο τρίτα από το Βιβλίο.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ. - Χρονολογία. 5oς αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Υπάρχει μόνο το τελευταίο μέρος του βιβλίου. Η αρχή είναι γνωστή από ένα κοπτικό απόσπασμα και μια λατινική μετάφραση, τις «Πράξεις της Βερσέϊγ».
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ή ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΕΚΛΑΣ. Χρονολογία: 6oς αιώνας για την συριακή, σλαβική και αραβική έκδοση. Αποσπάσματα από την ελληνική, υπάρχουν σε μια περγαμηνή του 5ου αιώνα.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ. - Χρονολογία: 6oς αιώνας. Γραμμένο στα λατινικά. Υπάρχουν και αποσπάσματα στα ελληνικά.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΘΩΜΑ. - Χρονολογία: 6oς αιώνας για την λατινική έκδοση. Η ελληνική και συριακή έκδοση είναι πιθανότατα
του 5ου αιώνα.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Υπάρχει και μια νεώτερη λατινική έκδοση.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΘΩΜΑ ή ΜΥΣΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.- Χρονολογία: 4ος η 5ος αιώνας. Γραμμένο κοπτικά. Είναι μέρος από τα ευρήματα του 1947 στο Χηνοβόσκιον της Αιγύπτου κοντά στο Ναγκ - Χαμάντι.
ΚΛΗΜΕΝΤΕΙΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Γραμμένο στα ελληνικά. Το κείμενο των «Ομιλιών» διατηρήθηκε καλά
αλλά το δεύτερο μέρος του βιβλίου το έχουμε μόνο στην λατινική του μετάφραση από τον Ρουφίνο.
CODEX της BRUCE. - Χρονολογία:4ος και 5ος αιώνας. Περιέχει το «Βιβλίο της Μεγάλης Πραγματείας κατά το Μυστήριον».
Ανακαλύφθηκε το 1769. Γραμμένος στα Θηβαϊκά - κοπτικά.
CODEX BEROLINENSIS 8502. Χρονολογία: 5ος αιώνας. Γραμμένος στα Θηβαϊκά - κοπτικά. Βρέθηκε στο Κάιρο το 1896 και μέχρι το 1945 ήταν στο Βερολίνο. Περιείχε το «Ευαγγέλιο της Μαρίας», το «Μυστικό Βιβλίο του Ιωάννη», την «Σοφία του Ιησού» και τις «Πράξεις του Πέτρου».
ΠΡΩΤΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ. Ανασυνταγμένο από τους ερευνητές με τη βοήθεια διαφόρων χειρογράφων που απλώνονται κλιμακωτά από τον 5ον εως τον 15ον αιώνα. Τα χειρόγραφα αυτά είναι σκορπισμένα σε διάφορες βιβλιοθήκες.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ. - Χρονολογία: 8ος αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Ανακαλύφθηκε το 1887 στην Άνω Αίγυπτο.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ. Χρονολογία: 8ος αιώνας. Γραμμένο στα ελληνικά. Ανακαλύφθηκε και αυτό στην Άνω Αίγυπτο το 1887.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΨΕΥΔΟΜΑΤΘΑΙΟΥ. - Χρονολογία: 6ος η 7ος αιώνας. Είναι μια απομίμηση του Πρωτευαγγελίου του Ιακώβου.
ΔΙΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ή ΨΕΥΔΟ - ΘΩΜΑΣ. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Από αυτό δημιουργήθηκε το «Αρμενικό βιβλίο της παιδικής ηλικίας» του 6ου αιώνα και το «Αραβικό Ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας» του 7ου αιώνα.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ. -Χρονολογία: 4ος αιώνας. Το λένε επίσης και «Πράξεις Πιλάτου». Υπάρχει σε διάφορες
κοπτικές και συριακές εκδόσεις.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΑΛΙΗΛ. - Χρονολογία: το πιθανότερο, κρίνοντας από τα χειρόγραφα, του 7ου αιώνα. Γραμμένο στα
αιθιοπικά ή στα κοπτικά.
ΔΙΑΘΗΚΗ ΣΤΗΝ ΓΑΛΙΛΑΙΑ ΤΟΥ Κ.Η.Ι.Χ. - Χρονολογία: Το πιθανότερο του 8ου αιώνα. Διάφορες εκδόσεις στα κοπτικά και τα
αιθιοπικά.
ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ. - Χρονολογία: Το πιθανότερο του 9ου αιώνα. Γραμμένο αιθιοπικά.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΩΝ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ. - Διάφορες χρονολογίες ανάλογα με τα χειρόγραφα. Ο Ρουφίνος (5ος αιώνας) το αναφέρει σαν ένα από τα παλαιότερα Απόκρυφα Ευαγγέλια.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ. Χρονολογία: 5ος αιώνας. Υπάρχουν μόνο τμήματα γραμμένα στα κοπτικά.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ. - Χρονολογία: 4oς αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Υπάρχουν μόνο τα δύο τρίτα από το Βιβλίο.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ. - Χρονολογία. 5oς αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Υπάρχει μόνο το τελευταίο μέρος του βιβλίου. Η αρχή είναι γνωστή από ένα κοπτικό απόσπασμα και μια λατινική μετάφραση, τις «Πράξεις της Βερσέϊγ».
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ή ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΕΚΛΑΣ. Χρονολογία: 6oς αιώνας για την συριακή, σλαβική και αραβική έκδοση. Αποσπάσματα από την ελληνική, υπάρχουν σε μια περγαμηνή του 5ου αιώνα.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ. - Χρονολογία: 6oς αιώνας. Γραμμένο στα λατινικά. Υπάρχουν και αποσπάσματα στα ελληνικά.
ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΘΩΜΑ. - Χρονολογία: 6oς αιώνας για την λατινική έκδοση. Η ελληνική και συριακή έκδοση είναι πιθανότατα
του 5ου αιώνα.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Γραμμένο ελληνικά. Υπάρχει και μια νεώτερη λατινική έκδοση.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΘΩΜΑ ή ΜΥΣΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.- Χρονολογία: 4ος η 5ος αιώνας. Γραμμένο κοπτικά. Είναι μέρος από τα ευρήματα του 1947 στο Χηνοβόσκιον της Αιγύπτου κοντά στο Ναγκ - Χαμάντι.
ΚΛΗΜΕΝΤΕΙΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ. - Χρονολογία: 5ος αιώνας. Γραμμένο στα ελληνικά. Το κείμενο των «Ομιλιών» διατηρήθηκε καλά
αλλά το δεύτερο μέρος του βιβλίου το έχουμε μόνο στην λατινική του μετάφραση από τον Ρουφίνο.
Από τα 49 χειρόγραφα που ανακαλύφθηκαν οτο Χηνοβόσκιον το 1947 δεν μπορούμε να αναφέρουμε κανένα άλλο ακόμα, περιμένοντας την έστω και περιληπτική δημοσίευσή τους2. Από αυτά τα πολύτιμα χειρόγραφα που τα περισσότερα είναι του πέμπτου αιώνα, θα πρέπει να γίνει ένας διαχωρισμός ανάμεσα στα καθαρά μανιχαϊκά κείμενα και στα άλλα γνωστικο-χριστιανικά συγγράμματα, που βρέθηκαν μαζί τους (…).
ΤΙΜΕ: Τα χαμένα Ευαγγέλια του Χριστιανισμού!..
Κλείνοντας, ας διαβάσουμε ένα δημοσίευμα της εφημερίδος «Απογευματινή» της Κυριακής το οποίο μεταξύ άλλων αποκαλύπτει τα εξής:
«Σε μια μάχη για τις Αγίες Γραφές και τις αιρετικές λατρείες του Χριστιανισμού των πρώτων χρόνων αναφέρθηκε στο τελευταίο τεύχος του το περιοδικό «Τime». Βασισμένο στο βιβλίο του Μπαρτ Ερμαν, το άρθρο υποστηρίζει ότι μέχρι το 350 μ.Χ. υπήρχαν, παράλληλα, με τα γνωστά μας τέσσερα Ευαγγέλια, οι γραφές του Πέτρου, το Ευαγγέλιο της Μαρίας, οι Πράξεις του Ιωάννη και το Ευαγγέλιο της Αλήθειας. Τα αναγνώσματα αυτά ήταν δημοφιλή σε ορισμένες κοινότητες της Μέσης Ανατολής, που προσπαθούσαν να συνδυάσουν τα παλαιά πιστεύω τους με τη διδαχή του Ιησού στα πρώτα βήματα του Χριστιανισμού. Σήμερα, είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στις προτεσταντικές εκκλησίες των ΗΠΑ, αλλά και σε όσους αναμειγνύουν το Χριστιανισμό με τις new age δοξασίες».ΠΗΓΗ:sakketosaggelos
«Σε μια μάχη για τις Αγίες Γραφές και τις αιρετικές λατρείες του Χριστιανισμού των πρώτων χρόνων αναφέρθηκε στο τελευταίο τεύχος του το περιοδικό «Τime». Βασισμένο στο βιβλίο του Μπαρτ Ερμαν, το άρθρο υποστηρίζει ότι μέχρι το 350 μ.Χ. υπήρχαν, παράλληλα, με τα γνωστά μας τέσσερα Ευαγγέλια, οι γραφές του Πέτρου, το Ευαγγέλιο της Μαρίας, οι Πράξεις του Ιωάννη και το Ευαγγέλιο της Αλήθειας. Τα αναγνώσματα αυτά ήταν δημοφιλή σε ορισμένες κοινότητες της Μέσης Ανατολής, που προσπαθούσαν να συνδυάσουν τα παλαιά πιστεύω τους με τη διδαχή του Ιησού στα πρώτα βήματα του Χριστιανισμού. Σήμερα, είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στις προτεσταντικές εκκλησίες των ΗΠΑ, αλλά και σε όσους αναμειγνύουν το Χριστιανισμό με τις new age δοξασίες».ΠΗΓΗ:sakketosaggelos
Σχόλια