Ομιλία Περιστέρη: Μονόγραμμα Ηφαιστίωνα στον τάφο της Αμφίπολης



Ομιλία Περιστέρη: Μονόγραμμα Ηφαιστίωνα στον τάφο της Αμφίπολης

Νέα στοιχεία που οδηγούν στην εκτίμηση ότι ο τύμβος Καστά της Αμφίπολης κατασκευάστηκε, τουλάχιστον αρχικά, προς τιμήν εξέχουσας προσωπικότητας, έχουν προκύψει, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», από την ανασκαφική έρευνα με επικεφαλής την κυρία Κατερίνα Περιστέρη.


Μάλιστα, η μελέτη των δεδομένων φαίνεται ότι τείνει να ανασυνθέσει σε κάποιο βαθμό την ταυτότητα προσώπου στο οποίο είχε αφιερωθεί μνημείο με λατρευτική χρήση. Πάντως, εν γένει από τα δεδομένα του τάφου, και όχι μόνο, οι επιστήμονες θεωρούν ότι το σύνολο παραπέμπει σε νεκρό ή νεκρούς αφηρωισμένους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν ενδείξεις που ενισχύουν την άποψη ότι η κιβωτιόσχημη θήκη στον τελευταίο θάλαμο του τάφου είχε θέση για δυο νεκρούς, με ενταφιασμό και με καύση (τεφροδόχο).

Πρώιμη κατασκευή

Παρά το ότι η μελέτη των ευρημάτων και η έρευνα συνεχίζεται, αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο πλαίσιο της εκδήλωσης στο ΑΠΘ για το ανασκαφικό έργο στον Τύμβο Καστά η ομιλία της αρχαιολόγου και επικεφαλής της ανασκαφής στην Αμφίπολη. Η κυρία Περιστέρη θα δώσει, μεταξύ άλλων, αναλυτικά δεδομένα για τη χρονολόγηση του ταφικού συγκροτήματος στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα. Αναμένεται να παραθέσει τα πειστήρια που, εδώ και καιρό, επιτρέπουν στην ανασκαφική ομάδα να διατυπώνει με σαφήνεια ότι το σύνολο στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης -περίβολος ταφικό μνημείο, λέοντας- είναι πρωιμότερο από τα ρωμαϊκά χρόνια.

Κλειδί είναι η ανασκαφική διερεύνηση, τα κινητά ευρήματα, οι ταυτίσεις αρχιτεκτονικών μελών που βρέθηκαν κοντά στον τάφο και στη γύρω περιοχή αλλά και η τεχνοτροπία των γλυπτών, του ψηφιδωτού αλλά και της γραπτής ζωφόρου (θριγκός) που υπήρχε στον τάφο. Κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό το περιεχόμενο της απεικόνισης και η ερμηνεία του, ο τρόπος απόδοσης των χρωμάτων και η χρήση του υλικού. Στον χώρο όπου είναι το ψηφιδωτό και η ζωφόρος έχουν βρεθεί πολλά επιζωγραφισμένα μαρμάρινα μέλη χωρίς την παρεμβολή επιχρίσματος, κονιάματος.

Στον θριγκό η επιζωγράφιση γίνεται απευθείας πάνω στο μάρμαρο, όπως και στα ιωνικά επιστύλια, στους πλευρικούς τοίχους, κάτι που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, δείχνει πολύ πρώιμη κατασκευή. Η τοποθέτηση χρώματος απευθείας πάνω στο μάρμαρο είναι ως τεχνική πρωιμότερη από τους ύστερους ελληνιστικούς χρόνους, ίσως πρωιμότερη και από τους ελληνιστικούς χρόνους. Σε άλλο σημείο του ταφικού μνημείου έχει διαπιστωθεί μεταγενέστερη επισκευή, στην οποία υπάρχει τοποθέτηση επιχρίσματος, ενός συγκεκριμένου πάχους, και επιζωγράφιση πάνω στο στούκο. Τόσο η χρονολόγηση όσο και οι ενδείξεις για διαφορετικές οικοδομικές φάσεις αποτυπώνονται στην τέχνη, στη διάταξη των χώρων αλλά και στον τρόπο κατασκευής του τάφου...

Η εκδήλωση

Η κυρία Περιστέρη μιλάει στις 18:00 στην εκδήλωση που διοργανώνεται στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με τίλο «Ερευνώντας τον τύμβο Καστά Αμφίπολης: 2012-2014».

Η εκδήλωση, που θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ, θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω Διαδικτύου (http://www.auth.gr/video/19293) και θα προβάλλεται ταυτόχρονα και στο αμφιθέατρο «Π. Παναγιωτόπουλος» της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ που θα είναι ανοιχτό για το κοινό.

Η εκδήλωση θα ανοίξει με χαιρετισμό του πρύτανη του ΑΠΘ καθηγητή Περικλή Μήτκα. Στη συνέχεια ο πρόεδρος του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ καθηγητής Γρηγόρης Τσόκας θα παρουσιάσει τα «Αποτελέσματα γεωφυσικών και γεωλογικών ερευνών στον Καστά». Ακολούθως, το «Ταφικό συγκρότημα Τύμβου Καστά Αμφίπολης: Ανασκαφική έρευνα 2012-2014» θα εκθέσει στο κοινό η αρχαιολόγος, ανασκαφέας Τύμβου Καστά Αμφίπολης, προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών κυρία Κατερίνα Περιστέρη.

Τη συζήτηση συντονίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων του ΑΠΘ, δημοσιογράφος κ. Παντελής Σαββίδης. Η εκδήλωση διοργανώνεται από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τον Σύλλογο Αποφοίτων του ΑΠΘ.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γνωρίζατε ότι το Εθνικό Ζώo της Ελλάδας είναι το δελφίνι;

Ο Ερντογάν κάλεσε σε τζιχάντ για την Ιερουσαλήμ – Jerusalem Post: «Τώρα η Άγκυρα έδειξε το πραγματικό της πρόσωπο»