Η τρίτη βιομηχανική επανάσταση


                                                  
Η πρώτη βιομηχανική επανάσταση άρχισε στη Βρετανία στα τέλη του 18ου αιώνα, με την εκμηχάνιση της κλωστοϋφαντουργίας. Εργασίες που προηγουμένως γινόντουσαν με το χέρι συγκεντρώθηκαν σε ένα ενιαίο κλωστήριο βάμβακος, και έτσι γεννήθηκε το εργοστάσιο. Η δεύτερη βιομηχανική επανάσταση ήρθε στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν ο Henry Ford εμπνεύστηκε την κινητή γραμμή συναρμολόγησης και ξεκίνησε η εποχή της μαζικής παραγωγής. Οι δύο πρώτες βιομηχανικές επαναστάσεις δημιούργησαν την αστική κοινωνία και έφεραν τον πλουτισμό.  Τώρα, μια τρίτη επανάσταση βρίσκεται σε εξέλιξη. Η βιομηχανία μεταβαίνει στην ψηφιακή εποχή.
 Μια σειρά από αξιόλογες τεχνολογίες ήδη συγκλίνουν: έξυπνο λογισμικό, καινοτόμα υλικά, επιδέξια ρομπότ, νέες διαδικασίες (κυρίως τρισδιάστατη – 3D  –  εκτύπωση). Το εργοστάσιο του παρελθόντος βασίστηκε στην παραγωγή χιλιάδων πανομοιότυπων αντίτυπων:  ο  Ford είπε ότι οι αγοραστές αυτοκινήτων θα μπορούσαν να έχουν οποιοδήποτε χρώμα τους άρεσε, αρκεί να ήταν το μαύρο. Το εργοστάσιο του μέλλοντος όμως θα επικεντρωθεί στη μαζική εξατομίκευση και θα θυμίζει όλο και λιγότερο τη γραμμή συναρμολόγησης της Ford. 
Ένα προϊόν μπορεί πλέον να σχεδιαστεί σε έναν υπολογιστή και να «εκτυπωθεί» σε ένα 3D εκτυπωτή, ο οποίος δημιουργεί ένα συμπαγές αντικείμενο εναποθέτοτας αλλεπάλληλα στρώματα υλικού. Ο 3D εκτυπωτής μπορεί να λειτουργεί χωρίς επίβλεψη, και μπορεί να χειριστεί το μεγάλο βαθμό πολυπλοκότητας που είναι πλέον πέρα από τις δυνατότητες  ενός παραδοσιακού εργοστασίου. Με τον καιρό, αυτά τα καταπληκτικά μηχανήματα μπορεί να είναι σε θέση να παράγουν σχεδόν οτιδήποτε, οπουδήποτε.
Οι εφαρμογές της 3D εκτύπωσης είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακές. Ήδη, τα ακουστικά βαρηκοΐας και υψηλής τεχνολογίας τμήματα των στρατιωτικών τζετ «τυπώνονται» σε προσαρμοσμένες μορφές. Η γεωγραφία των αλυσίδων εφοδιασμού θα αλλάξει. Ένας μηχανικός που εργάζεται στη μέση μιας ερήμου και ανακαλύπτει ότι του λείπει κάποιο εργαλείο μπορεί απλά να κατεβάσει τα σχέδια και να το εκτυπώσει. Μια μέρα θα φαντάζει απλά γραφική η εποχή που τα έργα διακόπτονταν  λόγω έλλειψης εξαρτημάτων.
Άλλες αλλαγές είναι επίσης σημαντικές. Τα νέα υλικά είναι ελαφρύτερα, πιο δυνατά και πιο ανθεκτικά από τα παλιά. Τα ανθρακονήματα αντικαθιστούν το χάλυβα και το αλουμίνιο. Η νανοτεχνολογία προσδίδει σε προϊόντα βελτιωμένα χαρακτηριστικά, όπως επίδεσμοι που βοηθούν στην επούλωση τραυμάτων. Γενετικά τροποποιημένοι ιοί αναπτύσσονται για την παραγωγή προϊόντων και με το Internet να επιτρέπει σε σχεδιαστές να συνεργάζονται σε νέα προϊόντα, τα εμπόδια που περιορίζουν την παραγωγή παραμερίζονται. Ο Ford είχε ανάγκη τεράστια κεφάλαια για την κατασκευή του  κολοσσιαίου εργοστασίου του στο River Rouge. Σήμερα η αντίστοιχη πρωτοβουλία μπορεί να ξεκινήσει απλά με ένα laptop και μια δίψα για καινοτομία.
Όπως όλες οι επαναστάσεις, και αυτή αναμένεται να είναι διασπαστική. Η ψηφιακή τεχνολογία έχει ήδη τάραξει τα νερά στα μέσα ενημέρωσης και τις βιομηχανίες λιανικής πώλησης, όπως οι βαμβακόμυλοι αντικατέστησαν τους αργαλειούς και το Model T  της Ford έθεσε τα άλογα και τους πεταλωτές τους εκτός της αγοράς μεταφορών.  Πολλοί θα κοιτάνε τα εργοστάσια του μέλλοντος και θα ανατριχιάζουν. Δεν θα είναι γεμάτα από βρώμικα μηχανήματα και άνδρες με φόρμες. Πολλά θα λάμπουν από καθαριότητα και θα είναι σχεδόν έρημα. Οι περισσότερες θέσεις εργασίας δεν θα είναι στον χώρο του εργοστασίου, αλλά στα γραφεία στη γύρω περιοχή. Οι εργασίες κατασκευής του μέλλοντος θα απαιτούν περισσότερες δεξιότητες. Πολλές βαρετές, επαναλαμβανόμενες εργασίες θα καταστούν άνευ αντικειμένου: δεν χρειάζεστε πλέον ανθρώπους να σφίγγουν τις βίδες όταν ένα προϊόν δεν έχει πριτσίνια.
Η επανάσταση αυτή θα επηρεάσει όχι μόνο το πώς γίνονται τα πράγματα, αλλά και πού. Τα εργοστάσια μείωναν τα κόστη εργασίας με εγκαταστάσεις σε χώρες με χαμηλούς μισθούς. Αλλά το κόστος εργασίας είναι πλέον ολοένα και λιγότερο σημαντικό: ένα πρώτης γενιάς iPad κόστους $499 περιλαμβάνει μόνο περίπου $33 σε μισθολογικά κόστη, από τα οποία η τελική συναρμολόγηση στην Κίνα αντιπροσώπευει μόλις $8. Η υπεράκτια παραγωγή μεταφέρεται πίσω στις πλούσιες χώρες με γοργούς ρυθμούς όχι λόγω των αυξανόμενων κινέζικων μισθών, αλλά επειδή οι εταιρείες θέλουν τώρα να είναι κοντά στους πελάτες τους ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται πιο γρήγορα στις αλλαγές της ζήτησης. Η Boston Consulting Group εκτιμά ότι σε τομείς όπως οι μεταφορές, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, η επεξεργασία μετάλλων και μηχανημάτων, το 10-30% των αγαθών που τώρα εισάγει η Αμερική από την Κίνα θα μπορούσε να παράγεται εγχώρια έως το 2020, ενισχύοντας την αμερικάνικη παραγωγή από $20 -55 δισεκατομμύρια το χρόνο.
Το σοκ του νέου
 Οι καταναλωτές θα παρουσιάσουν κάποια δυσκολία προσαρμογής στη νέα εποχή των βελτιωμένων προϊόντων που είναι άμεσα παραδοτέα. Οι κυβερνήσεις όμως μπορεί να τα βρουν πιο σκούρα τα πράγματα. Το ένστικτό τους είναι να προστατεύσουν τις βιομηχανίες και τις εταιρείες που ήδη υπάρχουν και όχι να στηρίξουν τις νεοεμφανιζόμενες πρωτοβουλίες που ενδοχομένως να τις καταστρέψει, και προσκολλώνται σε μια ρομαντική πεποίθηση ότι η παραγωγή είναι ανώτερη από τις υπηρεσίες, πόσο μάλλον τη χρηματοδότηση. Τα όρια όμως μεταξύ βιομηχανικής παραγωγής και υπηρεσιών είναι όλο και πιο ασαφή. Η Rolls-Royce δεν πουλάει πλέον κινητήρες τζετ – πουλάει  τις ώρες όπου κάθε κινητήρας θα ωθεί ένα αεροπλάνο να πετάει στον ουρανό. Οι κυβερνήσεις έκανα πάντα λάθος επιλογές όσον αφορά τους νικητές του επιχειρηματικού κόσμου και η δουλειά τους θα γίνει ακόμα δυσκολότερη καθώς πλήθος επιχειρηματιών και σχεδιαστών θα ανταλλάσουν σχέδια σε απευθείας σύνδεση, θα τα μετατρέπουν σε προϊόντα από το σπίτι τους και θα εισέρχονται στην παγκόσμια αγορά από το γκαράζ τους. Καθώς μαίνεται η επανάσταση, οι κυβερνήσεις πρέπει να περιοριστούν στα βασικά: καλύτερη εκπαίδευση για ένα ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, σαφείς κανόνες και ισότιμοι όροι ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις όλων των ειδών. Αφήστε τα υπόλοιπα για τους επαναστάτες.                                                                                              http://www.badmoney.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαστημόπλοιο μήκους ενός χιλιομέτρου θέλει να κατασκευάσει η Κίνα

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΤΑ!