Translate

Πέμπτη, 27 Ιουνίου 2013

Έπεσε Sperwer κυνηγώντας ... δραπέτες! - Κάποιοι πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους



Κάποτε θα γινόταν και αυτό: Σήμερα το πρωί και ενώ συμμετείχε στις έρευνες για τον εντοπισμό των δραπετών των Τρικάλων (!) μη επανδρωμένο αεροσκάφος που έχει ... δανείσει ο Ελληνικός Στρατός στην ΕΛ.ΑΣ (ένα από τα σπάνια και υπερπολύτιμα UAV των ελληνικών ΕΔ) κατέπεσε σε περιοχή δασώδη πλησίον του χωριού Αγία Ευθυμία  Φωκίδας και έχει υποστεί ελαφρές ζημιές.

Το μη επανδρωμένο σκάφος φρουρείται περιμετρικά και στο σημείο αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να καταφθάσει ελικόπτερο τύπου Σινούκ της Αεροπορίας Στρατού, προκειμένου να το μεταφέρει.
Το υπουργείο Εθνικής Αμύνης κρατά χαμηλούς τόνους για το συμβάν, λέγοντας απλά πως το πανάκριβο UAV απλώς έκανε μια «βαριά ελεγχόμενη» προσγείωση με το αλεξίπτωτο που διαθέτει για να περισυλλέγει στη συνέχεια από τη μονάδα του Στρατού, όπως είναι και η πάγια διαδικασία.
Είναι πολύ δύσκολο αυτή τη στιγμή να εξακριβωθεί η κατάσταση του Sperwer  του ΕΣ καθώς τα στοιχεία είναι περιορισμένα έτσι και οι ακριβείς συνθήκες  των γεγονότων της πτώσης ή της βαριάς προσγείωσης παραμένουν ουσιαστικά άγνωστες. 
Τα σενάρια μέχρι στιγμής για την πτώση –περί αυτού πρόκειται ουσιαστικά – είναι τέσσερα:
Πρώτον το UAV να έμεινε από καύσιμα με αποτέλεσμα οι χειριστές να το προσγειώσουν όπου όπου
Δεύτερον να υπέστη βλάβη ο κινητήρας με το ίδιο αποτέλεσμα
Τρίτον να μην υπολόγισαν σωστά οι χειριστές του σταθμού ελέγχου στο έδαφος τις μετεωρολογικές συνθήκες και κατά τη διάρκεια της ελεγχόμενης προσγείωσης να παρασύρθηκε από άνεμο και να έπεσε σε μη ελεγχόμενη περιοχή.
Τέταρτον να υπέστη ζημιές ενδεχομένως και από τους «εγκλωβισμένους» αλβανούς δραπέτες εάν άνοιξαν πυρ εναντίον του.
Το πρώτο σύστημα Sperwer παραλήφθηκε από τον ΕΣ το Σεπτέμβριο του 2004 και μαζί με αυτά ξεκίνησε η διαδικασία εκπαίδευσης του προσωπικού των 472 και 473 Ταγμάτων Ηλεκτρονικής Επιτήρησης και Πληροφορικής τα οποία έχουν αναλάβει την ευθύνη της επιχειρησιακής αξιοποίησης των συστημάτων. Τα Τάγματα διαθέτουν Λόχους ΜΕΑ (Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών) και υπάγονται στη Διεύθυνση Διαβιβάσεων. Κάθε Τάγμα διαθέτει από δύο αεροχήματα Spewer.
Ακόμη πάντως δεν έχει υπάρξει η παραμικρή ανακ9οίνωση από πλευρά ΓΕΣ αναφορικά με το συμβάν και φυσικά ουδείς –πλην των άμεσα εμπλεκομένων- μπορεί να γνωρίζει την πραγματική κατάσταση του Sperwer αλλά και τις συνθήκες που οδήγησαν στην βαριά προσγείωση.
Για αυτό ακριβώς το λόγο και όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά από μια απλή βαριά προσγείωση μέχρι και ολοκληρωτική απώλεια του συστήματος. Κανείς δεν γνωρίζει καθώς το ΓΕΣ τηρεί «σιγή ιχθύος».
Το έχουμε τονίσει και έχουμε προειδοποιήσει επανειλημμένα ότι κάτι δεν πάει καλά στον Στρατό Ξηράς τα τελευταία δύο χρόνια.
Να σημειωθεί ότι ως συνήθως το γραφείο Τύπου του ΓΕΣ ... αγρόν αγοράζει και δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα σχετικό.
Θλιβερότερο όμως όλων είναι η αδυναμία ενός ολόκληρου κράτους να σχεδιάσει και να παράγει ένα τόσο απλό σύστημα όπως είναι ένα UAV και αντ΄ αυτού να τα παραγγέλνει πανάκριβα από το εξωτερικό.
Δεν πρόκειται για μια σύνθετη σχεδίαση. Ένας απλός αεροπορικός κινητήρας, μια κάμερα ημέρας, ένα FLIR, ένα Data-link και ο σταθμός εδάφους.
ΟΛΑ COTS (Commercial Off-The-Shelf) δηλαδή ο καθένας μπορεί να βρει ελεύθερα στο εμπόριο!
Και όμως ουδείς σε αυτό το ανάπηρο κράτος δεν μπόρεσε να εκκινήσει ένα πρόγραμμα για την σχεδίαση και την παραγωγή ενός τέτοιου συστήματος για τις ΕΔ. Το μόνο που έγινε ήταν το UAV Πήγασος το οποίο ύστερα από δεκαετίες(!) εξέλιξης βρίσκεται κάπου στα υπόστεγα της ΠΑ.
Πραγματικά ντροπή για μια χώρα σαν την Ελλάδα να δηλώνει τόση ανεπάρκεια και ανικανότητα για τόσο απλά πράγματα.
Και δεν είναι μόνο αυτό. Υπάρχουν ιδιωτικές ελληνικές εταιρείες οι οποίες παράγουν τέτοια συστήματα και όμως το ανεκδιήγητο αυτό κράτος φρόντισε να τα παραγγείλει από το εξωτερικό. Αντίθετα προτιμά να παρουσιάζει και να επιδίδει παράσημα στην Cosco!
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: