Ιωάννης Μάζης: Ζητάμε κάτι από την Τουρκία και μπορούμε να υποχωρήσουμε σε κάτι;


 


Ο Kαθηγητής αναλύει τις πτυχές της ελληνογαλλικής συμφωνίας και τις επόμενες κινήσεις που οφείλει να κάνει η χώρα μας για την εξασφάλιση των μονομερώς ασκούμενων κυριαρχικών δικαιωμάτων της, για να μη μείνει η συμφωνία ένα κενό γράμμα





    H   συμφωνία με τη Γαλλία είναι άψογη και το μόνο που της χρειάζεται είναι να χτιστεί άρθρο προς άρθρο, ώστε να παράξει τα επιθυμητά αποτελέσματα για την χώρα μας και να μη μείνει ένα κενό γράμμα, επεσήμανε σε συνέντευξή του στην καθημερινή εφημερίδα της Καβάλας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ο καθηγητής, πρόεδρος του Τμήματος Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών, Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ, Ιωάννης Μάζης.

Ο ίδιος τονίζει πως αισθάνεται δικαιωμένος, καθώς ενδεικτικά αναφέρει πως το άρθρο 2 περιέχει όσα ο ίδιος υπογράμμιζε χρόνια τώρα, ενώ τόνισε ότι πρόκειται για μεγίστη επιτυχία της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, έστω και αν προήλθε από καραμπόλα, αποφύγαμε ωστόσο την αγορά… αλουμινοτρατών!

Κάλεσε επίσης την αντιπολίτευση να την κυρώσει, ώστε να δείξουμε ότι επιτέλους οι Έλληνες ομονοούμε, έπειτα αναφέρθηκε σε λεπτομέρειες της συμφωνίας, όπως το «τρίτο κράτος» στο άρθρο 2, που αναφέρεται προφανώς στην Τουρκία, μίλησε για τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και την ΑΟΖ, ενώ απάντησε και στο επιχείρημα γιατί να πάνε Έλληνες στρατιωτικοί στο Σαχέλ.

Αναλυτικά τα όσα είπε ο Ιωάννης Μάζης

Ήρθαν οι Τούρκοι και μας έβγαλαν από την απορία, λέγοντας ότι το τρίτο κράτος είναι οι ίδιοι.  Συνεπώς δεν επιτρέπεται καμία αμφιβολία και μέσα στο κοινοβούλιο

 

Αισθάνομαι δικαιωμένος  
Αισθάνομαι δικαιωμένος, επειδή είχα ξεκινήσει πρώτος και μόνος πριν 3 χρόνια να αρθρογραφώ με συγκεκριμένα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία γι’ αυτήν τη συμφωνία, όταν άλλοι φρόντιζαν να λοιδορήσουν αυτές τις απόψεις και να φροντίσουν να επιχειρηματολογήσουν εναντίον της συμφωνίας αυτής. Μάλιστα, είχαν αμφισβητήσει αυτά που είχα γράψει τον Ιούλιο του 2020, γιατί είχα γράψει κατά λέξη το άρθρο 2 και έλεγαν ότι αυτό δεν υπάρχει και ότι θα πειστούν μόνο αν δουν την επίσημη συμφωνία. Λες και οι συμφωνίες αυτές, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της σύνταξής τους, μοιράζονται στα περίπτερα. Τώρα βέβαια αν συγκρίνουν το άρθρο μου του 2020 με το άρθρο 2, είδαν ότι έγγραφα ακριβώς τα ίδια.

Μεγίστη επιτυχία της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, η οποία όμως προήλθε από καραμπόλα
Σημασία έχει ότι προσπάθησα και μαζί με ‘μένα ακολούθησαν και άλλοι και νέοι συνάδελφοι και απόστρατοι στρατιωτικοί και άλλοι μπορούν να ομιλούν και να αρθρογραφούν και βεβαίως φτάσαμε στην υπογραφή ενός κειμένου με άλλους επιφανείς Έλληνες ακαδημαϊκούς, πολιτικούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες για να ενθαρρύνουμε προς αυτήν την κατεύθυνση. Αυτό το θεωρώ και δικαίωση και μεγίστη επιτυχία της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, η οποία όμως προήλθε από καραμπόλα. Μέχρι και τρεις μέρες πριν από την υπογραφή της συμφωνίας συζητούσαμε για την αγορά αλουμινοτρατών, πράγμα το οποίο θα ήταν μέγιστο λάθος, δε θα βοηθούσε σε τίποτε τις σχέσεις μας με έναν προκλητικό και επικίνδυνο γείτονα, όπως η Τουρκία.

Το μεγάλο μέρος της αντιπολίτευσης συντάχθηκε με την αμερικανική, αν θέλετε, πρόταση, ουσιαστικά παρουσίασαν άλλα επιχειρήματα

Να δείξουμε ότι επιτέλους οι Έλληνες ομονοούν
Εκεί που πήρα θέση πολύ πριν από την κύρωση της συμφωνίας στη Βουλή, ήταν να συμβουλέψω και την αξιωματική αντιπολίτευση να ακολουθήσει αυτήν τη βούληση του ελληνικού λαού, η οποία είναι ομόθυμη και να κυρώσει αυτήν τη συμφωνία στη Βουλή, ούτως ώστε να δώσουν τα πρέποντα και προς την πλευρά των συμμάχων μας και προς την πλευρά της Γαλλίας, αλλά και προς την πλευρά της Τουρκίας ότι επιτέλους οι Έλληνες ομονοούν. Και όταν οι Έλληνες ομονοούν, πρέπει να τους λαμβάνεις υπόψη. Δυστυχώς δε συνέβη αυτό, κάτι το οποίο με λύπησε, το μεγάλο μέρος της αντιπολίτευσης συντάχθηκε με την αμερικανική, αν θέλετε, πρόταση, ουσιαστικά παρουσίασαν άλλα επιχειρήματα, αλλά όπως ξέρετε, στη γεωπολιτική, όπως και στη γεωστρατηγική, μετράει το αποτέλεσμα και όχι το περιτύλιγμα του αποτελέσματος. Ωστόσο, τέλος καλό, όλα καλά.

Το τρίτο κράτος η Τουρκία
Το άρθρο 2 είναι πολύ σημαντικό, γιατί στις αμφιβολίες οι οποίες δημιουργήθηκαν αρχικά και σε ‘μένα για το τι ακριβώς σημαίνει τρίτο κράτος, ήρθε ο ίδιος ο κ. Ερντογάν και ο κ. Ακάρ και μας είπαν ότι η συμφωνία αυτή στρέφεται κατά της Τουρκίας, οπότε δεν υπάρχει αμφιβολία ως προς την έννοια του τρίτου κράτους. Όταν τρίτο κράτος επιτίθεται εναντίον της επικράτειας ενός εκ των συμβαλλομένων, ετέθη το ερώτημα τι εννοούμε τρίτο κράτος, κράτος ως προς την ΕΕ; Αν το εννοεί έτσι, τότε καλώς, διότι εννοεί την Τουρκία. Ή τρίτο κράτος, ως προς το ΝΑΤΟ; Διότι τότε κακώς, γιατί η Τουρκία είναι μέσα στο ΝΑΤΟ, αλλά ήρθαν οι Τούρκοι και μας έβγαλαν από την απορία, λέγοντας ότι το τρίτο κράτος είναι οι ίδιοι. Συνεπώς, δεν επιτρέπεται καμία αμφιβολία και μέσα στο κοινοβούλιο.

Τα κυριαρχικά δικαιώματα και η ΑΟΖ
Ένα δεύτερο ζήτημα το οποίο πρέπει να τονίσουμε, επειδή και αυτό ήθελε επεξήγηση, είναι τι εννοούμε με τον όρο επικράτεια. Εδώ το Διεθνές Δίκαιο είναι σαφές, εννοούμε εκεί όπου το κράτος ασκεί κυριαρχία και όχι κυριαρχικά δικαιώματα. Βεβαίως, εκείνο το οποίο είναι σαφές είναι ότι στην υφαλοκρηπίδα ασκούμε κυριαρχικά δικαιώματα, όταν όμως προστατεύσουμε αυτά τα κυριαρχικά δικαιώματα με ένα πολεμικό σκάφος ελληνικής σημαίας και αυτό το σκάφος πληγεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο από τρίτο κράτος, τότε τίθεται η επικράτεια, γιατί το σκάφος με σημαία αποτελεί προέκταση της επικράτειας στο οποίο ανήκει. Οπότε και αυτό το θέμα λύνεται. Τώρα αναφορικά με την ΑΟΖ, όπου κι εκεί έχουμε ζητήματα κυριαρχικών δικαιωμάτων και όχι κυριαρχίας, μα ποιας ΑΟΖ; Έχουμε έστω ανακηρύξει ΑΟΖ και δεν το ξέρω; Όχι. Δε θα έπρεπε να έχουμε ανακηρύξει και να στείλουμε τις συντεταγμένες στο θαλασσών και ωκεανών, όπως έκανε η Τουρκία με τη γαλάζια πατρίδα; Γιατί δεν το κάναμε; Ρωτήστε την κυβέρνηση γιατί.

Η δύναμη της Γαλλίας
Από ‘κει και πέρα λοιπόν να ξεκαθαρίσουμε και πάλι ότι ισχύει το επιχείρημα του ότι αν προσπαθήσει πολεμικό ελληνικό σκάφος να προστατέψει και αυτά τα κυριαρχικά δικαιώματα είναι προέκταση της ελληνικής επικράτειας. Άρα καταλήγουμε στο συμπέρασμα, μετά από την αμέριστη βοήθεια που μας έδωσε η Τουρκία να μας επεξηγήσει την έννοια του τρίτου κράτους μόνη της, ότι πρόκειται για μία συμφωνία εθνικώς επωφελή που δίνει στην Ελλάδα το δικαίωμα να ασκεί πολυμερή εξωτερική πολιτική και να έχει μαζί της τη Γαλλία, τη μοναδική πυρηνική δύναμη της Ε.Ε.  με τον  ισχυρότερο στρατό, μετά τον αμερικανικό, της Δύσεως. Αυτό μαζί με την υψηλοτάτου επιπέδου γαλλική τεχνολογία για την οποία, όπως λένε οι ειδικοί, πρόκειται για μία τεχνολογία η οποία δεν έχει ανταγωνιστή στον δυτικό κόσμο, ούτε στους Αμερικανούς. Συμπληρώνω ότι η Γαλλία έχει το ισχυρότερο και τελειότερο κέντρο ψηφιακού πολέμου στον κόσμο, αυτά δεν τα ξέρουμε στην Ελλάδα, αλλά καλό είναι να τα μάθουμε.

Ο κ. Ερντογάν και ο κ. Ακάρ μάς είπαν οι ίδιοι ότι η συμφωνία αυτή στρέφεται κατά της Τουρκίας

Το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας
Η Ελλάδα λοιπόν, αν χτίσει αυτή τη συμφωνία άρθρο προς άρθρο, τότε γίνεται μία υποστρατηγική δύναμη στην περιοχή, με τα εξαιρετικά εξελιγμένα όπλα τα οποία φέρουν οι Belharra, όπως τα Aster 30, όπως τα Exocet και σε συνδυασμό με τα γαλλικά Rafale τα οποία είναι της ίδιας τεχνολογίας, μπορεί να εφαρμόσει και το ενιαίο αμυντικό δόγμα Ελλάδος-Κύπρου και να δώσει άλλα μηνύματα στο διεθνές περιβάλλον. Εδώ όμως χρειάζεται και βούληση από πλευράς των ελληνικών κυβερνήσεων, όταν βλέπω ότι η παρούσα ελληνική κυβέρνηση δια χειλέων πρωθυπουργού ομιλεί μία μέρα πριν την υπογραφή της συμφωνίας για διμερείς διαφορές στον πληθυντικό, όταν ομιλεί για αμοιβαίες παραχωρήσεις, ποιες αμοιβαίες παραχωρήσεις; Ζητάμε κάτι από την Τουρκία και μπορούμε να υποχωρήσουμε σε κάτι; Όπως όταν ακούω πάλι από τον πρωθυπουργό, μία ημέρα πάλι πριν από την υπογραφή της συμφωνίας, ότι αυτά θα λυθούν δια του Διεθνούς Δικαίου, ποιου Διεθνούς Δικαίου ακριβώς; Το Διεθνές Δίκαιο έχει τέσσερις πηγές, όπως αναφέρει το άρθρο 38 του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, είναι οι γενικές αρχές του δικαίου, συμβάσεις, συνθήκες, συμφωνίες, νομολογία και διατυπώσεις διασήμων δημοσιολόγων. Και στην παράγραφο 2 του ιδίου άρθρου αναφέρεται σε περιπτώσεις ασαφειών και διαφωνιών το δικαστήριο δικάζει δια της καλής αντιλήψεως περί δικαίου των δικαστών του. Δε μας εξασφαλίζει αυτό από κάτι. Εκείνο λοιπόν το οποίο λέω, είναι να επαναλαμβάνεται συνέχεια αυτό το οποίο λέει και ο Υπουργός Εξωτερικών, προφανώς με ακούει τα 3 τελευταία χρόνια, ότι πρέπει να δικάσουμε με δικανικό εργαλείο τη νέα συνθήκη για το Δίκαιο της Θαλάσσης του 1982, η οποία έχει το χαρακτηριστικό ότι αναγνωρίζει στις νήσους και στις νησίδες τα ίδια δικαιώματα θαλάσσιων ζωνών με αυτές της ξηράς. Επίσης, δεν μπορώ να συνεχίζω να ακούω από πλευράς Πρωθυπουργού τον όρο θαλάσσιες ζώνες, διότι μέσα στις θαλάσσιες ζώνες υπάρχει και η αιγιαλίτιδα ζώνη, δηλαδή τα εθνικά χωρικά ύδατα και ο εθνικός εναέριος χώρος, τα οποία είναι μονομερώς ασκούμενα κυριαρχικά δικαιώματα και δεν τυγχάνουν διαπραγματεύσεων από το παράκτιο κράτος. Η συμφωνία δεν είναι μαγικό ραβδί, είναι ένα εργαλείο. Για να το πω απλά, έχεις ένα υπέροχο αυτοκίνητο το οποίο έχει εξαιρετικούς κινητήρες, με επιτάχυνση, τα πάντα. Και εσύ δε θες να μπεις μέσα για να το οδηγήσεις γιατί φοβάσαι και προτιμάς να μετακινείσαι με τον αραμπά, αυτό είναι δικό σου θέμα, το αυτοκίνητο στο δώσανε, αν εσύ δε θες να το οδηγήσεις, είναι άλλη ιστορία.

Δεν έχουμε στείλει κόσμο στο Αφγανιστάν; Δεν έχουμε στείλει κόσμο στο Κόσοβο;
Σχετικά με το Σαχέλ, δεν έχουμε στείλει κόσμο στο Αφγανιστάν; Δεν έχουμε στείλει κόσμο στο Κόσοβο; Εδώ σου λέει ότι θα στείλεις επαγγελματίες πεζοναύτες ή κομάντο οι οποίοι θα φυλάσσουν τα στρατόπεδα των Γάλλων στις περιοχές εκείνες. Ξέρετε κάτι, σε μία συμφωνία πρέπει να δίνεις και να παίρνεις, δε μπορεί να παίρνεις μόνο. Ήδη στο ΝΑΤΟ το κάνουμε και τι προστασία έχουμε από το ΝΑΤΟ; Έχουμε στείλει παντού, όπως υπάρχουν ειρηνευτικές επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ που  έχουμε στείλει κόσμο, δε μας ενοχλεί αυτό; Δεν την ενοχλεί την αντιπολίτευση; Και αν την ενοχλεί, γιατί δεν το έλεγε μέχρι σήμερα και το δηλώνει τώρα με την Γαλλία; Μοιραία οδηγούμαι στο συμπέρασμα ότι η αντιπολίτευση έχει μία ατλαντική κατεύθυνση η οποία όμως αισθάνεται ότι διαταράσσεται, όταν η Ελλάδα αποφασίζει να κάνει πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, όπως έλεγε ο αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου.

Δεν μπορώ να συνεχίζω να ακούω από πλευράς Πρωθυπουργού τον όρο θαλάσσιες ζώνες, διότι μέσα στις θαλάσσιες ζώνες υπάρχει και η αιγιαλίτιδα ζώνη

Η συμφωνία είναι άψογη και το μόνο που της χρειάζεται είναι να χτιστεί άρθρο προς άρθρο
Στη συμφωνία πλέον δε με προβληματίζει τίποτε, τις πρώτες μέρες είχα και εγώ τα ερωτήματά μου, βεβαίως πάντα έλεγα ότι σε τελευταία ανάλυση μένει η προμήθεια αυτών των εξαιρετικών οπλικών συστημάτων, τα οποία μπορούν από μόνα τους να προστατεύσουν την Ελλάδα και την εθνική της ακεραιότητα. Αλλά μετά την παρέμβαση της Τουρκίας ως τρίτο κράτος, δεν υπάρχει ερώτημα κανένα, θεωρώ ότι η συμφωνία είναι άψογη και το μόνο που της χρειάζεται είναι να χτιστεί άρθρο προς άρθρο. Δηλαδή αυτά τα οποία προβλέπουν τα άρθρα, παραδείγματος χάρη συνεχείς και αδιάλειπτες διαβουλεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών, ασκήσεις κοινές, συνεργασίες, ανταλλαγές αξιωματικών κτλ. Για όλα αυτά πρέπει να δημιουργηθούν οι αντίστοιχες επιτροπές που να λειτουργούν σε Ελλάδα και Γαλλία, να υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι να πιστεύουν στη συμφωνία και να την υλοποιούν και να χτίζεται με αυτόν τον τρόπο άρθρο προς άρθρο η συμφωνία αυτή, να υλοποιείται το ενδιαφέρον της Ελληνικής πλευράς μαζί με τη Γαλλική πλευρά, ούτως ώστε και η Γαλλική πλευρά να πειστεί ότι αυτή η συμφωνία έχει ουσιαστική αξία και σημασία. Διότι, αν αφήσουμε τη συμφωνία ένα νεκρό γράμμα και το μόνο που έχουμε κάνει είναι να την υπογράψουμε και να τη βάλουμε στη βιβλιοθήκη του Υπουργείου Εξωτερικών, δε θα μας δώσει τα αποτελέσματα τα οποία θέλουμε.

https://www.kavalapost.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γνωρίζατε ότι το Εθνικό Ζώo της Ελλάδας είναι το δελφίνι;

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΤΑ!