Όταν ο Καλομοίρης θρηνούσε τον Βενιζέλο
Μανώλης Καλομοίρης, οπαδός του Ελευθέριου Βενιζέλου και της Μεγάλης Ιδέας.
Μία από τις πατριωτικές συνθέσεις του Μανώλη Καλομοίρη, το τρίπτυχο
«Στην μνήμη ενός ήρωα», αφιερωμένο στην μνήμη του Ελευθέριου Βενιζέλου,
ερμηνεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Πέμπτη 28 Ιουνίου στο πλαίσιο
του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών. Η συναυλία δίνεται στο Ηρώδειο και
συμπληρώνεται από το απαιτητικό δεύτερο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα
του Προκόφιεφ και την Συμφωνία Νο 4 του Τσαϊκόφσκι.
Το έργο κυριαρχείται από ηρωικά και λυρικά στοιχεία. Ξεκινά με το «Πρελούδιο» με ελεγειακή διάθεση και επιρροές από την δημοτική παράδοση και τα έγχορδα χρησιμοποιούνται σαν μοιρολόι. Θα συνεχισθεί με πιο ζωηρό ρυθμό, μεγαλύτερη δραματικότητα και πιο πλούσια ενορχήστρωση. Υπάρχει ένα δεύτερο θέμα βασισμένο στο κόρνο και το φλάουτο, τα οποία δημιουργούν μια βουκολική ατμόσφαιρα και κλιμακώνεται με μία εισαγωγή της βιόλας και του βιολοντσέλου. Όταν θα υπάρξει μια επιστροφή του αγγλικού κόρνου θα ξαναγυρίσουμε στην μελαγχολική διάθεση.
Το βασικό μέρος του έργου όμως είναι το «Ιντερλούδιο», που είναι στην ουσία ένα πένθιμο εμβατήριο με διάχυτο το ελληνικό στοιχείο. Το ξεκίνημα των τρομπετών διαδέχεται το εμβατηριακό θέμα που αναπτύσσεται αργά και επιβλητικά με χρήση ξύλινων πνευστών. Το αργό μέρος του δεύτερου μέρους εξελίσσεται σε ένα ηχητικό όγκο που προσλαμβάνει επική διάθεση με θριαμβευτικές τρομπέτες πριν ξαναγυρίσουμε στην πένθιμη με κυρίαρχο ένα σόλο βιολί.
Το Ποστλούδιο συνιστά ανασκόπηση όλων των προηγουμένων θεμάτων με εναλλαγή του μεγαλειώδους και του πένθιμου, που όμως εδώ το σχετικό εμβατήριο δίδεται πιο ζωηρά. Ενώ το φινάλε (Ποστλούδιο) επιστεγάζει με μνημειώδη διάθεση την ανάμνηση της Μεγάλης Ιδέας ως παρακαταθήκη στους χαλεπότερους καιρούς του νεώτερου Ελληνισμού (Κατοχή).
Να πούμε μάλιστα ότι η πρώτη εκτέλεση του τριπτύχου επρόκειτο να γίνει την ημέρα της κηδείας του Παλαμά στις 28 Φεβρουαρίου του 1943, η οποία μετατράπηκε σε μία παλλαϊκή αντικατοχική διαδήλωση. Έτσι από ιστορική σύμπτωση, ο Καλομοίρης θα απέτινε φόρο τιμή σε δύο είδωλα του, τον Ελευθέριο Βενιζέλο και τον εθνικό ποιητή Κωστή Παλαμά. Ενώ πέρα από το προαναφερθέν τρίπτυχο, ερμηνεύθηκαν έργα Ελλήνων συνθετών, όπως ο Λαυράγκας, ο Σαμάρας και ο Πετρίδης.
Έτσι σήμερα η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό την μπαγκέτα του Βασίλη Χριστόπουλου από την μία πηγαίνει πίσω στις ρίζες της και από την άλλη αποδίδει φόρο τιμής στον μεγάλο Καλομοίρη με αφορμή τα 50 χρόνια από τον θάνατο του.
Όσο για την 4η Συμφωνία, ο Τσαϊκόφσκι την έγραψε μετά από μια αποτυχημένη απόπειρα αυτοκτονία στην οποία προσπάθησε να πηδήσει στο ποτάμι για πιάσει πνευμονία. Ο ίδιος την θεωρούσε το καλύτερο του έργο. Το έργο ξεκινά πένθιμα με κυρίαρχο το θέμα της Μοίρας. Όμως στην συνέχεια το λαϊκό μοτίβο (στα πρότυπα των Πέντε του ρώσικου μουσικού εθνικισμού) δίνει μια άλλη διάσταση στο έργο πολύ πιο απλή, αλλά και μεγαλειώδη και διονυσιακή. Κλείνει έτσι μια βραδιά ελληνικού ηρωισμού και ρώσικου μουσικού εθνικισμού στην οποία που απαιτείται να παραστούν οι οπαδοί της εθνικής ιδέας. http://www.e-grammes.gr/article.php?id=5466
Σχόλια