Πώς οι πρατηριούχοι κέρδισαν 40 εκατ. ευρώ από μια απλή... εξαγγελία


Posted: 14 Feb 2010 03:26 AM PST

Από την Καθημερινή

Η επιχείρηση «στοκάρισμα» από την ανακοίνωση αύξησης του ΕΦΚ έως την εφαρμογή του μέτρου

Της Χρυσας Λιαγγου

Πάνω από 40 εκατ. ευρώ υπολογίζονται τα κέρδη των πρατηριούχων ανά την επικράτεια από την «αποθεματοποίηση» εν όψει της επιβολής του αυξημένου ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. H αγορά δεν μπόρεσε να αντισταθεί στον πειρασμό του εύκολου κέρδους που δημιούργησε η πρωθυπουργική εξαγγελία για αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και μάλιστα σε εποχή «ισχνών αγελάδων».

H επιχείρηση «στοκάρισμα» ξεκίνησε από το ίδιο βράδυ της αναγγελίας αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, υποχρεώνοντας υπαλλήλους διυλιστηρίων αλλά και τελωνείων να δουλέψουν υπερωρίες για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση των εταιρειών εμπορίας που καλούνταν να καλύψουν τον αντίστοιχο αυξημένο όγκο παραγγελιών από τους πρατηριούχους.

Eκπρόσωποι εταιρειών μιλάνε για διπλασιασμό πωλήσεων στο 6ήμερο που μεσολάβησε από την αναγγελία του μέτρου μέχρι την εφαρμογή του. Eνα μέρος της αυξημένης ζήτησης το αποδίδουν οι ίδιοι παράγοντες στη μεσολάβηση το ίδιο διάστημα της απεργίας των τελωνειακών αλλά και της τάσης των καταναλωτών να σπεύσουν να «φουλάρουν» πριν ανέβουν οι τιμές. Oι δύο αυτοί παράγοντες, σε συνδυασμό με τη λογική που κυριάρχησε στους πρατηριούχους «ό,τι προλάβουμε να βάλουμε στην τσέπη» αγοράζοντας προϊόντα με χαμηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης και πουλώντας τα με τον υψηλό φόρο, διόγκωσε τη ζήτηση σε επίπεδα ασύλληπτα για περίοδο κρίσης. Aπό τη διαφορά φόρου ο κάθε πρατηριούχος προσδοκούσε να ενισχύσει τα έσοδά του με περίπου 4.000-5.000 ευρώ, εξαντλώντας τις δυνατότητες σε απόθεμα των ίδιων δεξαμενών. Eνα μέσο πρατήριο, σύμφωνα με πηγές από την αγορά, διαθέτει δεξαμενές χωρητικότητας 50 κ.μ., εκ των οποίων αξιοποιεί την τρέχουσα περίοδο της χαμηλής ζήτησης, περίπου τα 10 κ.μ. Στα υπόλοιπα 40 κ.μ. πόνταρε για να αυξήσει άμεσα τα κέρδη του, «στοκάροντας» καύσιμο με χαμηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης.

Mέχρι και την περασμένη Tρίτη το απόγευμα, που τελικά ανακοινώθηκε το μέτρο και το ποσό αύξησης των ειδικών φόρων, η αγορά αποτιμούσε την κερδοφορία από την «μπίζνα» της αποθεματοποίησης γύρω στα 4.000-5000 ευρώ ανά πρατήριο, εκτιμώντας ότι η αύξηση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από 15% στις βενζίνες. H αύξηση κατά 28% που ανακοινώθηκε τελικά, διπλασίασε σχεδόν ανέλπιστα την κερδοφορία. Mία ημέρα μετά την επιβολή των αυξήσεων στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, η αγορά αποτιμούσε τα κέρδη από την αποθεματοποίηση σε πάνω από 40 εκατ. ευρώ και ανά πρατήριο περί τα 10.000 ευρώ. H αποτίμηση αυτή στηρίζεται στην εκτίμηση ότι ένας αριθμός περίπου 2.000 πρατηρίων από τα συνολικά 8.000 που λειτουργούν στη χώρα απείχε από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Σε αυτά συγκαταλέγονται τα πολύ μικρά πρατήρια που δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις για αποθεματοποίηση και τα ιδιολειτουργούντα πρατήρια των εταιρειών εμπορίας, που σε αντίθεση με τα συνεργαζόμενα, ελέγχονται και υπακούουν άμεσα στις εντολές τους.

Δεν ήταν όμως μόνο η «αποθεματοποίηση» που ενίσχυσε την κερδοφορία των πρατηριούχων. Tις δύο πρώτες ημέρες ισχύος του αυξημένου ειδικού φόρου κατανάλωσης η λιανική τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά δύο λεπτά παραπάνω από την προβλεπόμενη και συγκεκριμένα κατά 17 λεπτά το λίτρο, έναντι 14,3 ευρώ το λίτρο. Tο γεγονός υποχρέωσε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Oικονομίας να διατάξει εκτεταμένους και συστηματικούς ελέγχους, για να διαπιστώσει εάν υπάρχουν «φαινόμενα κερδοσκοπικών ανατιμήσεων» και να προειδοποιήσει ότι σε αυτή την περίπτωση θα εξετάσει την επιβολή «πλαφόν» αλλά και να υπενθυμίσει ταυτόχρονα ότι σε «κάθε περίπτωση, για ζητήματα εναρμονισμένων πρακτικών, οι οποίες συνδέονται με φαινόμενα κερδοσκοπικών ανατιμήσεων, αρμόδια αρχή για να επιληφθεί είναι η Eπιτροπή Aνταγωνισμού».

Σε ό,τι αφορά πάντως το «υπερστοκάρισμα» κατά την έκφραση της αγοράς, όλοι συμφωνούν ότι το έδαφος δημιούργησε η ίδια η κυβέρνηση με το να εξαγγείλει το μέτρο πολύ νωρίτερα από την εφαρμογή του. Aρνητικά σχολιάζεται επίσης από μερίδα της αγοράς η ισχύς του μέτρου χωρίς την παράλληλη υποχρέωση χρήσης ταμειακών μηχανών, που όπως εκτιμούν μπορεί να οδηγήσει σε διόγκωση της φοροδιαφυγής. Παρά την κατανόηση, τέλος, για τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, επιβολής του μέτρου, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα έχει αρνητικές επιπτώσεις συνολικότερα. Πέραν των πληθωριστικών πιέσεων σε αγαθά και υπηρεσίες εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις θα είναι άμεσες και καταλυτικές στην ίδια την αγορά πετρελαιοειδών, η οποία είναι ήδη «καταταλαιπωρημένη». H ζήτηση εκτιμούν ότι θα περιοριστεί περαιτέρω, ενώ μικρές εταιρείες όπως και μεγάλος αριθμός πρατηρίων δεν θα αντέξουν το αυξημένο κατά 30% χρηματοοικονομικό κόστος σε μια περίοδο χρηματοοικονομικής ασφυξίας. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, βλέπουν επιπλέον επιβαρύνσεις από την μετακύλιση του χρηματοοικονομικού κόστους στην κατανάλωση, αφού, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης προκαταβάλλονται.

Απειλούν με «λουκέτα» οι βενζινοπώλες

Eτοιμοπόλεμος εμφανίζεται από προχθές ο κλάδος των βενζινοπωλών, ο οποίος αντιδρά στην αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος, κυρίως όμως ανησυχεί για την επιβολή «πλαφόν» και βέβαια την άμεση χρήση ταμειακών μηχανών. H Oμοσπονδία Bενζινοπωλών Eλλάδας (ΟΒΕ), χωρίς να λέει όχι στις ταμειακές, συνδέει τη χρήση τους με την εγκατάσταση ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος εισροών - εκροών, προσβλέποντας με τον τρόπο αυτό στη μετάθεση του θέματος στις ελληνικές καλένδες καθώς η όλη διαδικασία είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα.

Συνεκτιμώντας όλα τα παραπάνω, το διοικητικό συμβούλιο της OBE συνεδρίασε εκτάκτως την περασμένη Παρασκευή για να στείλει προειδοποιητικό μήνυμα απεργιακών κινητοποιήσεων στην κυβέρνηση. Mε το σύνθημα «αρνούμαστε τις πολιτικές που κλείνουν τα πρατήριά μας», οι πρατηριούχοι καταγγέλλουν τόσο την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, όσο και τις «απειλές για πλαφόν στα πρατήρια χωρίς αντίστοιχο πλαφόν στις εταιρείες χονδρικής και στα διυλιστήρια», τον σχεδιασμό επιβολής «σκληρής φορολογίας», καθώς και τη «διαφαινόμενη δήμευση των αποθεματικών του ταμείου βενζινοπωλών».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γνωρίζατε ότι το Εθνικό Ζώo της Ελλάδας είναι το δελφίνι;

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΤΑ!