Μισόκλειστα τα «μάτια» των θαλασσών μας
Ολημερίς και ολονυχτίς, τα «μάτια» του ηλεκτρονικού πληροφοριακού συστήματος ελέγχου της θαλάσσιας κυκλοφορίας VTMIS (Vessel Traffic Management Information Services), που από το 2004 είναι τοποθετημένο στον Πειραιά, την Πάτρα, την Κέρκυρα και την Ηγουμενίτσα, ελέγχουν τις ρότες αλλά και όλες τις κινήσεις των εμπορικών πλοίων που πλέουν στις ελεγχόμενες περιοχές του Αργοσαρωνικού, των στενών Κέρκυρας-Ηγουμενίτσας καθώς και στη θαλάσσια περιοχή του Πατραϊκού κόλπου.
Την ίδια στιγμή οι «κινήσεις» κάθε πλεούμενου μεταφέρονται μέσω μικροκυματικών ζεύξεων στους 11 μη επανδρωμένους σταθμούς αισθητήρων, στα 5 περιπολικά σκάφη του Λ.Σ. αλλά και σε 7 περιφερειακά λιμεναρχεία της χώρας που μέσω του Εθνικού Κέντρου (VTMIS) έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής στοιχείων κυκλοφορίας της περιοχής αρμοδιότητάς τους.
Ολο το 24ωρο
Τοποθετημένο στο κτίριο του αρχηγείου του Λ.Σ. στον Πειραιά είναι το Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου Θαλάσσιας Κυκλοφορίας, που λειτουργεί καθ' όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ενώ οι χειριστές του είναι έμπειροι αξιωματικοί του Λ.Σ. που στην πλειονότητά τους προέρχονται από τις τάξεις του Εμπορικού Ναυτικού, έτσι ώστε να μην τους «ξεφεύγει» καμιά ύποπτη κίνηση ή «μανούβρα» οποιουδήποτε εμπορικού πλοίου που πλέει στις ελληνικές θάλασσες.
Το κεντρικό σύστημα που είχε εγκατασταθεί από την Intracom λαμβάνει συνεχώς πληροφορίες από τα κατά τόπους VTS -Vessel Traffic Services-, τις οποίες αφού τις επεξεργαστεί στη συνέχεια τις διανέμει σε όλους τους ενδιαφερομένους, ενώ παράλληλα σε περίπτωση ύποπτου εντοπισμού ειδοποιεί και τα άλλα ομότιμα κέντρα των ευρωπαϊκών χωρών, έτσι ώστε το πλοίο που διέπραξε κάποια παράβαση και δεν στάθηκε δυνατόν να ελεγχθεί από τα σκάφη του Λ.Σ., καθώς η ρότα του το οδήγησε στα διεθνή ύδατα, να υποστεί τον επιβαλλόμενο έλεγχο από τις λιμενικές αρχές του κράτους όπου κατέπλευσε.
Βέβαια όλα αυτά περιλαμβάνονται στην Α φάση λειτουργίας του VTMIS, για την οποία μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι αν δεν επεκταθεί ως Β φάση στα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω, Ρόδο, στη Σητεία και στη Νεάπολη Βοιών γιατί οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται σήμερα είναι «ευάλωτοι», αφού σε αυτές τις ρότες κινούνται κυρίως μεγάλα εμπορικά πλοία, και ιδίως δεξαμενόπλοια, που είναι «ύποπτα» για ρυπάνσεις.
Στην αναμονή
Και ενώ οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις έχουν εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση από το Γ' ΚΠΣ, καμιά δεν έχει προχωρήσει στην προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την ανάδειξη της εταιρείας που θα υλοποιήσει τη Β φάση εγκατάστασης του VTMIS σε ολόκληρο το Αιγαίο, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, ενώ να επισημανθεί ότι την ίδια στιγμή η Τουρκία έχει προμηθευτεί και λειτουργεί το νέο Κέντρο Ελέγχου Ναυτικής Επιτήρησης και Παρακολούθησης Πλοίων με την κωδική ονομασία «Μεγάλος Ορίζοντας» -Uzun Ufuk-, το οποίο σαφέστατα υπερτερεί του δικού μας VTMIS- και διάσωση.
Τέλος, να επισημανθεί ότι η Α φάση του VTMIS είχε κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο περίπου 30.000.000 ευρώ ενώ, όπως εκτιμούν οι ειδικοί, η Β φάση θα ξεπεράσει τα 50.000.000 ευρώ. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε δεν είναι λίγες οι ιδιωτικές εταιρείες που εμπορεύονται συστήματα πληροφορικής υψηλής τεχνολογίας για τη ναυτιλία που προετοιμάζονται να διεκδικήσουν το έργο, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα ξεκινήσει τους επόμενους μήνες.
Σχόλια