Sky News: Οι υπόγειες σήραγγες της Γάζας μπορεί να είναι η μόνη λύση για την επιβίωση των Παλαιστινίων
Το Ισραήλ ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι «υπόγειες τρομοκρατικές σήραγγες της Χαμάς» όπου κρύβονται μαχητές είναι μεταξύ των 750 στόχων που έπληξε κατά τη διάρκεια της νύχτας. Με την πάροδο των ετών, η Γάζα έχει αναπτύξει δύο τύπους δικτύων σηράγγων. Μαχητικές ομάδες όπως η Χαμάς και η Ισλαμική Τζιχάντ έχουν κατασκευάσει έναν λαβύρινθο από σήραγγες για να μεταφέρουν όπλα και μαχητές και να οργανώνουν πιθανές επιθέσεις εναντίον του Ισραήλ. Συνήθιζαν να λένε ότι κάτω από τη Γάζα υπήρχε μια άλλη Γάζα, αυτή «των τούνελ».
Ένα δεύτερο δίκτυο σηράγγων υπάρχει όμως και κάτω από τα αιγυπτιακά σύνορα.
Κατά τη διάρκεια των δύσκολων χρόνων της συνεχιζόμενης πολιορκίας της Γάζας από το Ισραήλ, σκάφτηκαν εμπορικές σήραγγες για να μεταφερθούν τρόφιμα, ρούχα, παιχνίδια, ακόμη και αυτοκίνητα στην περιοχή. Αυτές δεν έχουν χρησιμοποιηθεί εδώ και χρόνια.
Εάν το Ισραήλ επιβάλει πλήρη τον αποκλεισμό των συνόρων, με τον λαό να υποφέρει, αυτές θα μπορούσαν να ξανανοίξουν, εκτιμά το Sky News.
Ισραηλινοί στρατιώτες περπατούν μέσα σε σήραγγα που ανακαλύφθηκε κοντά στα σύνορα του Ισραήλ με τη Γάζα το 2013 (AP Photo/Tsafrir Abayov, File)
Η ιστορία των σηράγγων
Στα χρόνια που προηγήθηκαν της κατάληψης της Γάζας από τη Χαμάς, οι Παλαιστίνιοι ήταν σχεδόν αδύνατο να λάβουν ισραηλινή άδεια για να φύγουν από τη Γάζα και να επισκεφθούν άλλο παλαιστινιακό έδαφος, όπως τη Δυτική Όχθη.
Αφού η Χαμάς ανέλαβε τον έλεγχο της Γάζας το 2007, ο θύλακας αποκλείστηκε πλήρως από το Ισραήλ.
Οι κάτοικοι της Γάζας δεν λιμοκτονούσαν. Το Ισραήλ επέτρεψε τις ελάχιστες προμήθειες που ήταν απαραίτητες για την επιβίωσή τους, αλλά τίποτα περισσότερο, αναφέρει το Sky News.
Όλες οι εμπορικές δραστηριότητες διακόπηκαν και το εξαγωγικό εμπόριο της Γάζας με το Ισραήλ και τη Δυτική Όχθη σταμάτησε. Και ο λαός οδηγήθηκε στην εξαθλίωση.
Τότε ήταν που απογειώθηκε το λαθρεμπόριο μέσω τούνελ και οι επιχειρήσεις με την Αίγυπτο.
Εκατοντάδες σήραγγες σκάφτηκαν κάτω από τα αιγυπτιακά σύνορα. Τα πάντα, από γλειφιτζούρια, κουτιά αναψυκτικών και ψάρια σε πάγο, περνούσαν λαθραία τα σύνορα. Άνθρωποι εισέρχονταν και έβγαιναν με λαθραία από τη λωρίδα.
Ένας Παλαιστίνιος λαθρέμπορος μεταφέρει μια κατσίκα μέσω σήραγγας από την Αίγυπτο στη Λωρίδα της Γάζας το 2008 (AP Photo/Khalil Hamra, File)
Αλλά για τους Παλαιστίνιους, οι βασικές προμήθειες εξακολουθούσαν να είναι δυσεύρετες και ακριβές λόγω του πρόσθετου κόστους του λαθρεμπορίου.
Το τέλος των σηράγγων
Οι ημέρες πλούτου στις σήραγγες δεν διήρκεσαν πολύ όμως. Η Αίγυπτος θέλησε να πατάξει το λαθρεμπόριο και έχτισε ένα μεταλλικό τείχος που σφυρηλατήθηκε στο έδαφος για να αποκλείσει τις σήραγγες. Οι κάτοικοι της Γάζας έκοψαν το ατσάλι και συνέχισαν τις επιχειρήσεις.
Στις 31 Μαΐου 2010 οι Ισραηλινές δυνάμεις επιτέθηκαν, μετά από προειδοποιήσεις, σε νηοπομπή του διεθνούς κινήματος Free Gaza. Σκοπός της νηοπομπής όπως ισχυρίζονταν οι ιθύνοντες του πλοίου ήταν να σπάσει τον ναυτικό αποκλεισμό, μεταφέροντας ανθρωπιστική βοήθεια στους Παλαιστινίους της Λωρίδας της Γάζας.
Μετά από αυτό, το Ισραήλ άρχισε σταδιακά να επιτρέπει την είσοδο περισσότερων τροφίμων στη Γάζα και τις επιχειρήσεις εξαγωγών. Κάπως έτσι οι βαρόνοι των τούνελ χρεοκόπησαν και σταμάτησαν τις επιχειρήσεις τους.
Ισραηλινοί στρατιώτες εισέρχονται σε σήραγγα που ανακαλύφθηκε κοντά στα σύνορα Ισραήλ-Γάζας (AP Photo/Tsafrir Abayov, File)
Το σήμερα
Το Ισραήλ έχει καταστήσει σαφές ότι σχεδιάζει να καταστρέψει τη Χαμάς και συνεπώς και τη Γάζα.
Σύμφωνα με το ανθρωπιστικό δίκαιο είναι παράνομη η τιμωρία αμάχων. Ωστόσο, το Ισραήλ έχει την διεθνή υποστήριξη για «αντίποινα» κατά της Γάζας και αυτοί που θα υποφέρουν από την επικείμενη εισβολή είναι οι Παλαιστίνιοι.
Οι κάτοικοι της Γάζας προσπαθούν απλώς να επιβιώσουν, αλλά πολλοί φοβούνται ότι επίκειται άλλη μια μακρά σκοτεινή περίοδος με πλήρη αποκλεισμό των αγαθών.
Αν συμβεί αυτό, μπορεί να μην τους απομείνει άλλη επιλογή από το να σκάψουν βαθιά στο αμμώδες έδαφος κάτω από τα σύνορα με την Αίγυπτο και να εξασφαλίσουν την ύπαρξή τους μέσω των τούνελ και το λαθρεμπόριο.
Σχόλια