ΑΜΦΙΠΟΛΗ - ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΥΛΙΩΝ: Ο νεκρός είναι ο ήρωας που παρουσιάζεται ως έφιππος σε μάχη φορώντας λεοντοκεφαλή [ΒΙΝΤΕΟ-ΦΩΤΟ]
Η
αρχαιολόγος Κατερίνα Περιστέρη στην ομιλία της στο ΑΠΘ (στις
30/9/2015), μίλησε για πρώτη φορά αναλυτικά για τις παραστάσεις που
βρέθηκαν στον θάλαμο του ψηφιδωτού, πίσω από τις Καρυάτιδες.
Αξιοσημείωτες είναι μάλιστα οι αναφορές της στους συμβολισμούς τους.
Οι
γραφιστικές αναπαραστάσεις που προβάλλονται από την κ. Περιστέρη,
έγιναν από τον αρχιτέκτονα -μέλος της ανασκαφικής ομάδας του τύμβου
Καστά, Μιχάλη Λεφαντζή και βασίστηκαν σε φωτογραφίσεις με φίλτρα και
άλλες μεθόδους ανάλυσης των αλλοιωμένων ζωγραφικών παραστάσεων επί του
θριγκού.
Το απομαγνητοφωνημένο κείμενο είναι το εξής:
Και
αυτά τα κομμάτια που βλέπετε του θριγκού με τη ζωοφόρο, μεταφέρθηκαν
στο Μουσείο Αμφίπολης για να μπορέσουμε να δουλέψουμε και να τα
προστατέψουμε, ... ακόμη γίνεται η μελέτη τους από το Τμήμα Συντήρησης
του Υπουργείου και ουσιαστικά δεν έχει προχωρήσει ιδιαίτερα, ... εμείς
βέβαια κάναμε μία έρευνα – με τον Μιχάλη τον Λεφαντζή πάντα- , ο οποίος
μας είπε ότι, και μας έδωσε στοιχεία που να μπορούμε να
χρησιμοποιήσουμε.
Εδώ,
έχουμε, ..από τα κομμάτια που σώζονται, είναι: Στον Βόρειο τοίχο -αυτός
είναι ο βόρειος τοίχος- με τα θυρόφυλλα, ο Ανατολικός τοίχος και ο
Δυτικός. Είναι τα κομμάτια που σώζονται. Δεν έχουμε άλλα...
Ο Μιχάλης ο Λεφαντζής έκανε μιά καταπληκτική αναπαράσταση με τα κομμάτια αυτά, που θα σας δείξω παρακάτω.
Αυτά, είναι όπως ακριβώς είναι.
Ειναι
δυσδιάγνωστα, είπαν ότι είναι δύσκολο να τα βρούμε, αλλά καθίσαμε
σκεφτήκαμε, έκανε μία καταπληκτική απόδοση ο Μιχάλης ο Λεφαντζής, που θα
σας δείξω με Power Point... Λοιπόν....
Εδώ, στο ένα βορινό κομμάτι, έχουμε την παράσταση του νεκρού, φαίνεται το πόδι του, ο οποίος είναι έφιππος είναι καβαλάρης. Είναι καβαλάρης και είναι αυτός ο οποίος κάνει κατορθώματα, ... έχουμε εδώ να οδηγεί άρμα, .. έχουμε μιά λεοντοκεφαλή, λεοντοκεφαλή είναι το τομάρι του λιονταριού που χρησιμοποιούσαν, αλλά αυτό είναι υπερμεγέθες.
Κι εδώ, έχουμε όπως βλέπετε χαμηλά, ένα δεύτερο κράνος. Πολεμιστή.
Εδώ, στο ένα βορινό κομμάτι, έχουμε την παράσταση του νεκρού, φαίνεται το πόδι του, ο οποίος είναι έφιππος είναι καβαλάρης. Είναι καβαλάρης και είναι αυτός ο οποίος κάνει κατορθώματα, ... έχουμε εδώ να οδηγεί άρμα, .. έχουμε μιά λεοντοκεφαλή, λεοντοκεφαλή είναι το τομάρι του λιονταριού που χρησιμοποιούσαν, αλλά αυτό είναι υπερμεγέθες.
Κι εδώ, έχουμε όπως βλέπετε χαμηλά, ένα δεύτερο κράνος. Πολεμιστή.
Είναι
μία αναπαράσταση που έχει πάρα πολλή δουλειά, πάρα πολύ μεράκι και μόνο
το αριστουργηματικό χέρι του Μιχάλη του Λεφαντζή θα μπορούσε να μας
δώσει αυτά τα αποτελέσματα.
Ψηλά
βλέπουμε, τον νεκρό εν ζωή. Είναι ο ήρωας, που είναι είτε ... ως
έφιππος σε μάχη, είναι τα κατορθώματά του, είτε οδηγεί άρμα σε
αρματοδρομία και τα διάφορα δικά του, τα όπλα. Ας πούμε είναι η
λεοντοκεφαλή του, είναι το κράνος... και δίπλα έχουμε έναν πύργο.
Αυτό, χωρίζει και το κομμάτι αυτό από το επόμενο που περιλαμβάνει τα όπλα του ήρωα. Μιλάμε για έναν αφηρωισμένο νεκρό, έτσι...;!
Έχουμε
τα όπλα του. Είναι η φαρέτρα του, είναι ο θώρακάς του, εδώ πάνω είναι ο
αφηρωισμένος με το κόκκινο που βλέπουμε στο κεφάλι του, και δίπλα
υπάρχει κάποιο τοπίο με ένα κράνος.
Εδώ
πρέπει να δουλέψει και η φαντασία των οφθαλμών βέβαια, αλλά
καλοπροαίρετα, για να μην φτάσουμε σε συμπεράσματα που δεν είναι...
Στο επόμενο κομμάτι που σώζεται καλύτερα, εδώ πιά, έχουμε ... μιλάμε για δύο νεκρούς.
Έχουμε
δύο υδρίες, έχουμε μία Σφήγκα, μία Σφήγκα η οποία πατάει σε κίονα, και
δίπλα έχουμε δύο Κενταύρους που στη μέση έχουν έναν Ταύρο. Τη θυσία. Τον
εναγισμό.
Μιλάμε και για κάποια Μυθολογική ίσως σκηνή, με τη θυσία του Ταύρου που ίσως συσχετίζεται και με τον Διόνυσο!
Δίπλα, έχουμε φτερωτές μορφές, ...εδώ..., οι οποίες έχουν στη μέση..
έναν τρίποδα Δελφικό, τρόπαιο θα το λέγαμε, ...
Η μία μορφή είναι εδώ μπροστά, και βλέπουμε στην άκρη, από κάτω υπάρχει μία λέμβος, μία βαρκούλα.
Στην
μία πλευρά οδηγεί το πηδάλιο η μία φτερωτή μορφή και στην άλλη πλευρά
έχουμε μία δεύτερη μορφή που βέβαια δεν κρατάν από πάνω έναν μανδύα,
κάτι ... γιατί βρίσκεται ο μανδύας χαμηλά. Είναι ακριβώς κάτω από, ...
στο σημείο αυτό. Πάνω στη λέμβο. Ενώ μπροστά, οι δύο Κένταυροι κρατούν
ένα πανί επάνω από τον Ταύρο. Για τον ηρωισμό. Έχουμε πιά, την
πιστοποίηση του ήρωα, στο σημείο αυτό. Στο διάστημα αυτό.
Κι εδώ δίπλα, έχουμε έναν ιππέα. Παραδίπλα.
Και πάμε στον Ανατολικό τοίχο, ... εδώ έχουμε μία άλλη μορφή ενός ανακεκλιμένου ατόμου...
Προφανώς
ο ήρωας βρίσκεται μαζί με άλλο, ... με διάφορους άλλους κάπου,
αρνητημένος... δεν ξέρουμε αν μπορεί να είναι πρόδειπνο, αν αυτό μπορεί
να είναι ... μαζί σε μια σύναξη Θεών.
Και
πάμε παραδίπλα, με τον Ύπνο και το Θάνατο, που κρατάν στη μέση έναν
Τρίποδα πάλι, δύο μορφές φτερωτές, είναι ο Ύπνος και ο Θάνατος, φτερωτές
μορφές... Πάλι έχουμε τον κόκκινο μανδύα, ... Αυτό το κόκκινο το είχαμε
δει και προηγούμενα, στην προηγούμενη διαφάνεια...
Υπάρχει ο κόκκινος μανδύας σε πολλά σημεία, είναι το έντονο κόκκινο χρώμα, πάνω...
Υπάρχει και στη ζώνη των δύο Κενταύρων, που έχουν κάποια μετάλλια όπως κοιτάμε... που έχουν κάποια σχέση με το θυσιαζόμενο ζώο...
Είναι χαρακτηριστικές εδώ στην προηγούμενη [...;;;] όπως είπαμε...
Υπάρχει ο κόκκινος μανδύας σε πολλά σημεία, είναι το έντονο κόκκινο χρώμα, πάνω...
Υπάρχει και στη ζώνη των δύο Κενταύρων, που έχουν κάποια μετάλλια όπως κοιτάμε... που έχουν κάποια σχέση με το θυσιαζόμενο ζώο...
Είναι χαρακτηριστικές εδώ στην προηγούμενη [...;;;] όπως είπαμε...
Εδώ έχουμε τον Ύπνο και τον Θάνατο, κρατούνε ανάμεσα επάνω σε έναν κόκκινο μανδύα όπως είδαμε εδώ, το ίδιο ακριβώς λευκό αγγείο... και δίπλα έχουμε κάποια συγκέντρωση.
Εδώ πιά είμαστε στη σφαίρα του αό... στη σφαίρα του Θεϊκού. Που έχουμε τη συγκέντρωση των Θεών. Και τη μορφή, είτε αφηρωισμένη είτε ... το να πούμε, ...θα μπορούσαμε να πούμε και μια αποθέωση, έναν αφηρωισμό του νεκρού. Με ένα πάλι κράνος στο πλάι, στο σημείο αυτό... πλάι.
Εδώ είναι καταπληκτικό το σχέδιο και το ψάξιμο που έχει κάνει ο Μιχάλης ο Λεφαντζής, είναι μία αριστοδημιουργική απεικόνιση.
Εδώ τα βλέπουμε πάλι... Τα άλλα κομμάτια, δεν μπορούμε ακόμη να βγάλουμε στοιχεία...
Περιμένουμε να γίνει το καθάρισμα, περιμένουμε το Υπουργείο Πολιτισμού την Ειδική Διεύθυνση να μας στείλει άτομο για να μπορέσουμε να... και να μας καθοδηγήσει στο τί θα γίνουν, τί πρέπει να κάνουμε, τί πρέπει να κάνουν οι δικοί μας συντηρητές...
Έχουμε την συντηρήτριά μας την Θάλεια, η οποία θα πρέπει σε συνεργασία με το Υπουργείο να προχωρήσει να κάνει κάποια πράγματα, αλλά ακόμη περιμένουμε... Είμαστε σε αυτή τη φάση>.
Κείμενο-Φωτό Α.Π.
Πηγή: kathrefti.blogspot.gr,http://amfipolinews.blogspot.gr
Σχόλια