H Ελλάδα έχει σχεδόν πτωχεύσει
Μπουλντόζες
βρίσκονται εγκαταλειμμένες στους δρόμους της πόλης. Εξαντλημένοι
χειρούργοι εργάζονται όλη τη νύχτα. Και οι πλούσιοι διασώζουν τα
χρεοκοπημένα αστυνομικά τμήματα.
Μία
σχεδόν πτωχευμένη Ελλάδα παίρνει απελπισμένα μέτρα για να διατηρήσει
κάποια χρήματα. Απουσία μιας συμφωνίας τελευταίας στιγμής με τους
πιστωτές, η χώρα θα ξεμείνει από ρευστό στις αρχές του επόμενου μήνα.
Πριν από
δύο εβδομάδες, η Ελλάδα βρέθηκε πολύ κοντά στο να μη πληρώσει τη δόση
των 750 εκατομμυρίων ευρώ στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Για τον
υπόλοιπο μήνα, η Ελλάδα θα έπρεπε να μπορέσει να καλύψει τα καθημερινά
ελλείμματα ρευστότητας ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, λένε οι
υπουργοί της κυβέρνησης. Ξεκινώντας από τις 5 Ιουνίου, ωστόσο, αυτές οι
ελλείψεις θα αυξηθούν απότομα, φτάνοντας περίπου τα 400 εκατομμύρια
ευρώ, καθώς θα λήγει μία ακόμη υποχρέωση προς το ΔΝΤ. Και στη συνέχεια
θα διπλασιαστούν στις 8 και 9 Ιουνίου.
«Σε εκείνο το σημείο θα έχουν όλα τελείωση» είπε ανώτερος οικονομικός αξιωματούχος της Ελλάδας.
Την
Κυριακή, ο υπουργός Εσωτερικών Νίκος Βούτσης, είπε πως δε θα υπάρχουν
αρκετά χρήματα για να πληρωθεί το ΔΝΤ εάν δεν υπάρξει συμφωνία μέχρι τις
5 Ιουνίου.
Σε μία
κοινωνία που ζούσε επί δεκαετίες χάρη στη γενναιοδωρία της κυβέρνησης, η
κρίση των ρευστών είχε ήδη συγκλονιστικές συνέπειες. Πανεπιστήμια,
νοσοκομεία και δήμοι παλεύουν για να παρέχουν βασικές υπηρεσίες, ενώ ο
υποχρηματοδοτούμενος μηχανισμός ασφαλείας χάνει τη μάχη του ενάντια στην
εισροή των παράνομων μεταναστών.
Στην πράξη, σύμφωνα με τους αναλυτές, η Ελλάδα ήδη λειτουργεί ως πτωχευμένο κράτος.
Το κάλεσμα της κυβέρνησης για συντήρηση των αποθεμάτων ήταν ευρύ.
Όλες οι
πρεσβείες και τα προξενεία – καθώς και οι δήμοι σε όλη τη χώρα – έχουν
διαταχθεί να μεταφέρουν τα πλεονάζοντα αποθέματα στην Αθήνα.
Νοσοκομεία και σχολεία αντιμετωπίζουν αυστηρές εντολές να μην προσλαμβάνουν γιατρούς και δασκάλους.
Και οι
αξιωματούχοι εθνικής ασφαλείας διαμαρτύρονται πως δέχονται έντονη πίεση
να ελαχιστοποιήσουν τις αποστολές αέρος και θαλάσσης, την ίδια στιγμή
που μετανάστες από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή σπεύδουν στις
ελληνικές ακτές.
Ακόμη και
στα ανώτερα κλιμάκια των επενδυτικών τραπεζιτών, των δικηγόρων και των
συμβούλων του υπουργείου Οικονομικών, έχει ειπωθεί πως, τουλάχιστον προς
το παρόν, η εργασία τους θα θεωρείται εθελοντική.
Από την
πρώτη της διάσωση το 2010, η Ελλάδα έχει αναγκαστεί από τους πιστωτές
της να περικόψει τις δαπάνες της κατά 28 δισεκατομμύρια ευρώ – ένα
μεγάλο ποσό για μια οικονομία 179 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μία αντίστοιχη
δόση λιτότητας για τις Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα, θα άγγιζε τα
2,6 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Κατά τους
τελευταίους έξι μήνες, μια περίοδος κατά την οποία είχε διακοπεί η
πιστωτική γραμμή για την Ελλάδα λόγω διαφωνιών με την Ευρώπη για τις
οικονομικές επιδιορθώσεις, το κράτος έχει εξαναγκαστεί να προχωρήσει σε
ακόμη μεγαλύτερες περικοπές.
Για μια
γενιά ελλήνων πολιτικών που έβλεπαν τα κυβερνητικά έξοδα (και τους
δανεισμούς) ως εθνικό αναφαίρετο δικαίωμα, η ιδέα της χρήσης μόνο των
χρημάτων που είδαν στη διάθεσή τους ήταν προκλητική.
Ωστόσο,
για άλλους έλληνες που θέλουν να διακοπεί η παράδοση της παροχής
πολιτικών χαρών σε όσους έχουν τις διασυνδέσεις, αυτά τα χρόνια του
επιβεβλημένου περιορισμού έχουν προσφέρει ένα σημαντικό μάθημα.
«Δεν
υπάρχουν πλέον διευκολύνσεις σε αυτή τη χώρα» είπε ο Κώστας
Μπακογιάννης, περιφερειάρχης της Στερεάς Ελλάδας. «Τα παλιά κόμματα ποτέ
δεν έλεγαν την αλήθεια στους πολίτες. Τώρα θα πρέπει να ζήσουμε με αυτά
που μπορούμε να κάνουμε και να παράγουμε.»
Ο κ.
Μπακογιάννης βρισκόταν στα μισά της διάρκειας μιας εβδομάδας περιοδείας
του στους 25 δήμους που επιβλέπει. Μετέφερε το ίδιο αυτό μήνυμα στους
πρεσβύτερους της Θήβας, μιας πόλης 36.000 κατοίκων, 75 μίλια
βορειοδυτικά της Αθήνας.
Παρ’ ότι ο
κ. Μπακογιάννης εξελέχθη ως ανεξάρτητος και κάνει αυστηρή κριτική σε
έλληνες πολιτικούς του παρελθόντος και του παρόντος, ο ίδιος είναι
απόγονος της δεξιόστροφης Νέας Δημοκρατίας: ο παππούς του, ο
Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, υπήρξε πρωθυπουργός, ενώ η μητέρα του η Ντόρα
έχει υπάρξει υπουργός σε διάφορες κυβερνήσεις.
Όπως
συμβαίνει σε πολλές μικρές πόλεις εδώ, το ποσοστό της ανεργίας είναι
μεγαλύτερο από το εθνικό μέσο όρο του 25%. Και ενώ τα σκουπίδια
συλλέγονται, οι περικοπές του προϋπολογισμού κατά 50% δεν αφήνουν
περιθώρια για πολλά άλλα πράγματα.
Επί δύο
χρόνια, η Θήβα προσπαθεί να ολοκληρώσει ένα σχέδιο 2 εκατομμυρίων ευρώ
για να επιδιορθώσει την κεντρική οδό της πόλης. Ωστόσο, επειδή η
κατασκευαστική εταιρεία δεν έχει πληρωθεί για περισσότερο από έναν μήνα,
οι εργασίες έχουν σταματήσει.
Μία εγκαταλελειμμένη μπουλντόζα που μαζεύει σκόνη στα χαλάσματα του δρόμου, υποδεικνύει πως το έργο δε θα ολοκληρωθεί σύντομα.
Αυτό που
κάνει ακόμη πιο ανησυχητική αυτήν την παύση των εργασιών για τον κ.
Μπακογιάννη, είναι πως η επισκευή των δρόμων είναι ένα από τα πολλά
σχέδια υποδομών στην Ελλάδα που έχουν τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Περίπου
89% του επενδυτικού προϋπολογισμού των 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ της
Ελλάδας χρηματοδοτείται από την Ευρώπη, κάτι που σημαίνει πως η
κυβέρνηση πληρώνεται αμέσως μετά από κάθε εκταμίευση.
Ακόμη και
τις δυσκολότερες ημέρες της λιτότητας, εξηγεί ο κ. Μπακογιάννης, αυτές
οι επενδύσεις – δρόμοι, γέφυρες, λιμάνια – είχαν συνεχιστεί, καθώς η
κυβέρνηση ήξερε πάντα πως θα πληρωνόταν μέσα σε λίγες εβδομάδες.
Από τις
30 Απριλίου, λέει, η κρίση ρευστότητας στην Αθήνα έχει εξαναγκάσει την
κυβέρνηση να σταματήσει τις πληρωμές για αυτές τις πρωτοβουλίες, κάτι
που συμβαίνει για πρώτη φορά απ’ όσο θυμάται ο ίδιος.
«Αυτά τα
σχέδια είναι η γραμμή ζωής μας» είπε ο κ. Μπακογιάννης, ο οποίος είδε
τον προϋπολογισμό των υποδομών του να πέφτει στα 12 εκατομμύρια ευρώ από
τα 65 εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια. «Δεν έχει σχέση
πλέον με τη κεϋνσιανή πολιτική – έχει να κάνει με το να βρούμε αρκετά
χρήματα για να επισκευάσουμε έναν απλό δρόμο.»
Ειδικοί
σε θέματα ασφαλείας λένε πως οι εύπορες οικογένειες των αθηναϊκών
προαστίων παρέχουν σημαντικά ποσά στα τοπικά αστυνομικά τμήματα.
«Είναι
μία αυξανόμενη τάση» είπε ο Ιωάννης Μιχαλέτος, αναλυτής στο Ινστιτούτο
Αναλύσεων Ασφάλειας και Άμυνας, μία μη κερδοσκοπική ομάδα στην Αθήνα.
«Υπάρχουν λιγότερα χρήματα και πολύ περισσότερα πράγματα που πρέπει η
αστυνομία να κάνει.»
Πιθανώς,
κανένας άλλος τομέας στην Ελλάδα δεν έχει αισθανθεί την πλήρη δύναμη της
έλλειψης ρευστού όσο τα κρατικά πανεπιστήμια και νοσοκομεία.
Στο
Πανεπιστήμιο των Αθηνών, τον μεγαλύτερο εκπαιδευτικό θεσμό της χώρας που
φιλοξενεί περίπου 125.000 σπουδαστές, ο ετήσιος λειτουργικός
προϋπολογισμός έχει πέσει στα 10 εκατομμύρια ευρώ από τα περίπου 40
εκατομμύρια ευρώ πριν από την κρίση.
Όσο για
τα νοσοκομεία, παρ’ ότι δέχονται πλέον τους διπλάσιους ασθενείς, οι
προϋπολογισμοί τους έχουν περικοπεί σημαντικά. Κατά τους τέσσερις
πρώτους μήνες του έτους, αξιωματούχοι στα θέματα της υγείας λένε πως τα
περίπου 140 δημόσιο νοσοκομεία της Ελλάδας, έλαβαν μόλις 43 εκατομμύρια
ευρώ από το κράτος – σε σχέση με τα 650 εκατομμύρια ευρώ την ίδια
περίοδο πέρυσι.
Καθισμένος
στο γραφείο του στην έναρξη άλλης μιας 20ώρης ημέρας εργασίας, ο
Θεόδωρος Γιάνναρος, επικεφαλής του νοσοκομείου Ελπίς στην Αθήνα, κάπνιζε
το ένα τσιγάρο μετά το άλλο και υπέγραφε έναν σωρό αιτημάτων εξόδων
που, όπως είπε, γνώριζε πως δε θα πραγματοποιούνταν.
Από τότε
που ξεκίνησε να εργάζεται στο νοσοκομείο το 2010, ο κ. Γιάνναρος είδε
τον μισθό του πέφτει στα 1.200 ευρώ τον μήνα από τα 7.400 ευρώ. Ο
ετήσιος προϋπολογισμός, που ήταν κάποτε 20 εκατομμύρια ευρώ, τώρα είναι 6
εκατομμύρια, και ο αριθμός των ασκούμενων γιατρών έχει μειωθεί από τους
250 στους 200.
Όπως
σχεδόν όλοι στην Ελλάδα, προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με λιγότερα. Το
νοσοκομείο ανακυκλώνει τα εργαλεία, αγοράζει τα φτηνότερα χειρουργικά
γάντια της αγοράς (μερικές φορές σκίζονται κατά τη διάρκεια των
εγχειρήσεων, λέει) και χρησιμοποιεί κυρίως γενόσημα
φάρμακα.
«Έχουμε
μάθει πως μπορούμε να ζήσουμε με πολλά χρήματα και να επιβιώσουμε χωρίς
τίποτα» είπε. «Ίσως η κρίση μας κάνει καλύτερους ανθρώπους – όμως αυτοί
οι καλύτεροι άνθρωποι θα πεθάνουν αν η κρίση συνεχιστεί.»
Ο κ.
Γιάνναρος, ο οποίος είναι 58 ετών, είπε πως πρόσφατα είχε ένα έμφραγμα
λόγω του συνεχόμενου άγχους. Αυτοί για τους οποίους ανησυχεί
περισσότερο, όμως, είναι οι χειρούργοι.
Στη
γερασμένη, υποβεβλημένη σε ύφεση Ελλάδα, η περίθαλψη των περίπου 150
ασθενών που έρχονται καθημερινά στο νοσοκομεία του, έχει υποβάλει σε
εξαιρετική πίεση την μειωμένη ομάδα των γιατρών του.
Το γεγονός πως πολλοί έχουν ξεκινήσει να απεργούν επειδή δεν πληρώνονται τις υπερωρίες δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τα πράγματα.
Περπατώντας στους διαδρόμους του νοσοκομείου, ο κ. Γιάνναρος ένευσε προς τον καλύτερο χειρούργο του, τον Δημήτρη Τσάντζαλο.
Πόσες εγχειρήσεις έκανες πέρυσι, τον ρώτησε.
«Περίπου 1.500» απάντησε ο Δρ. Τσάντζαλος, ο οποίος με τη γεροδεμένη διάπλασή του, μοιάζει νεότερος από τα 63 έτη του.
Πρόσφατα, λέει, συμπλήρωσε έναν μήνα συνεχόμενων 20ωρων βαρδιών και, όπως αναμένεται, ομολογεί πως είναι κουρασμένος.
«Έχω εξαντληθεί» είπε. «Είναι πολύ επικίνδυνο για τους ασθενείς.
Μία
εβδομάδα αργότερα, μία τραγωδία βρήκε τον κ. Γιάνναρο, ο 26χρονος γιος
του, Πάτρικ, αυτοκτόνησε πηδώντας στις γραμμές του αθηναϊκού μετρό.
«Υπήρχε
μόνον κενό μπροστά του» είπε ο κ. Γιάνναρος μεταξύ λυγμών κατά τη
διάρκεια σύντομης τηλεφωνικής συζήτησης. «Το κενό του μέλλοντος που
έχουν πάρει από εμάς.»
Ο γιος
του είχε ολοκληρώσει τις σπουδές του και, μη μπορώντας να βρει δουλειά
σε μια χώρα όπου περισσότεροι από τους μισούς νέους είναι άνεργοι,
βοηθούσε τον κ. Γιάνναρο στο νοσοκομείο.
«Δεν
έβλεπε μέλλον, δεν έβλεπε τρόπο να βοηθήσει την οικογένειά του» είπε ο
κ. Γιάνναρος. «Τώρα του βρήκε ο Θεός δουλειά – ως άγγελος.»
Ενώ ο κ. Γιάνναρος είπε πως καταλαβαίνει τη σημασία της συνέπειας προς σημαντικούς πιστωτές όπως το ΔΝΤ, είπε πως φτάνει.
«Μπορούν να πάρουν τα λεφτά τους» είπε βλαστημώντας. «Ντρέπομαι να λέγομαι ευρωπαίος.»http://www.sofokleous10.gr
Με αφορμή την προσφυγή
της κόρης Τούρκου πιλότου κατά του ελληνικού δημοσίου για υποτιθέμενη
κατάρριψη του αεροσκάφους του πατέρα της πάνω από το Αιγαίο και τον
συνεπακόλουθο θάνατό του επιχειρούμε μια συνοπτική περιγραφή ενός
πραγματικά "ακήρυκτου πολέμου" που διεξάγεται πάνω από το Αιγαίο από το
1964 και μετά, ημερομηνία που για πρώτη φορά η τουρκική αεροπορία
βομβάρδισε την Κύπρο.
Κάποια από τα στοιχεία ανατρέπουν προκαταλήψεις, ενώ δίδονται και απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα, όπως αυτό του αν η ελληνική πλευρά παραβιάζει τον τουρκικό εναέριο χώρο... Συχνά σε τέτοια ζητήματα δημιουργείται μεγάλη παραφιλολογία από ευφάνταστους, ενώ στο χορό προστίθενται και οι συνομωσιολόγοι... Γι' αυτό με το παρόν άρθρο θα μείνουμε καθαρά στις μαρτυρίες των Ελλήνων πιλότων που βιώνουν εδώ και δεκαετίες έναν ακήρυκτο πόλεμο που μαίνεται εδώ και δεκαετίες και ξεκίνησε με αφορμή την ένταση που σημειωνόταν στο Κυπριακό, ήδη από το 1964.
Καλοκαίρι 1974 Εισβολή στην Κύπρο - 22 Ιουλίου Ανατολικό Αιγαίo
Με τις μάχες στην Κύπρο να συνεχίζονται και τον Αττίλα να επιτίθεται βάρβαρα στον Κυπριακό Ελληνισμό, η ελληνική αεροπορία αντιμετώπισε παράλληλα πολύ σοβαρές προκλήσεις και στο Αιγαίο. Το μεσημέρι της 22ας Ιουλίου 1974 ώρα 13:30 δύο ελληνικά F-5 απογειώθηκαν για να αναχαιτίσουν ισάριθμα τουρκικά F-102. Δινόπουλος και Σκαμπαρδώνης ήταν οι χειριστές από ελληνικής πλευράς.
Πραγματοποιείται εμπλοκή με τον Σκαμπαρδώνη και τα 2 τουρκικά αεροσκάφη, ενώ ο Δινόπουλος έχει μείνει απαρατήρητος καθώς, όντας ψηλότερα, δεν είχε γίνει αντιληπτός από τους δυο τούρκους πιλότους. Τότε ξαφνικά βλέπει τον επικεφαλής του ενός τουρκικού F-102 να εξαπολύει έναν πύραυλο AIM-4 Phalcon κατά του Σκαμπαρδώνη, αστοχώντας. Τότε ο Δινόπουλος κάνει απότομη βύθιση και ευρισκόμενος πίσω από τα τουρκικά αεροσκάφη εκτοξεύει άμεσα τον έναν από τους δύο ΑΙΜ-9 Sidewinder που έφερε το αεροσκάφος του. Όμως ο πρώτος πύραυλος αστοχεί, καθώς η κεφαλή του δεν είχε προθερμανθεί αρκετά.
Ο Δινόπουλος χωρίς δισταγμό εκτόξευσε τον δεύτερο πύραυλο, ο οποίος και πέτυχε το τουρκικό F-102, στέλνοντάς το να συντριβεί φλεγόμενο στη θάλασσα. Ο δεύτερος Τούρκος χειριστής χάνει τον προσανατολισμό του και, χρησιμοποιώντας αλόγιστα τη μετάκαυση του κινητήρα του, έχασε τα κάυσιμα του και επιχείρησε αναγκαστική προσγείωση σε δρόμο στα μικρασιατικά παράλια. Το αεροσκάφος καταστράφηκε και ο ίδιος μεταφέρθηκε βαριά τραυματισμένος στο νοσοκομείο, όπου πέθανε από τα τραύματά του.
Ο Δινόπουλος αποστρατεύθηκε από την Πολεμική Αεροπορία με το βαθμό του σμηνάρχου, ενώ ο Θ. Σκαμπαρδώνης με τον βαθμό του ταξιάρχου. Αρκετά χρόνια μετά την αερομαχία, όταν υπηρετούσε στο “Air-South Command" του ΝΑΤΟ στη Νάπολη, ένας Τούρκος αξιωματικός της αεροπορίας που συζητούσε μαζί του, ισχυρίστηκε ότι δύο τουρκικά F-102 είχαν καταρρίψει δύο ελληνικά F-5. Όταν ο Σκαμπαρδώνης τον ρώτησε "μοιάζω με φάντασμα;", ο Τούρκος έχασε το χρώμα του...
Επόμενο σοβαρό περιστατικό το 1975, με τους Τούρκους να αποστέλλουν φωτοαναγνωριστικά Φάντομ (RF-4) πάνω από το Καστελόριζο...η απάντηση της ελληνικής πλευράς ήταν η απογείωση ίδιου τύπου μαχητικών τα οποία παραβίασαν τον τουρκικό εναέριο χώρο πάνω από την Σμύρνη, παίρνοντας όπως λέει ο Πρωτόπαπας "κάποιες καταπληκτικές φωτογραφίες της περιοχής..." Μέχρι τις μέρες μας οι Τούρκοι εξακολουθούν να ισχυρίζονται ότι συχνά τα ελληνικά μαχητικά όταν συμπλέκονται με τα τουρκικά παραβιάζουν τον τουρκικό εναέριο χώρο, χωρίς όμως να προσκομίζουν και τις απαραίτητες αποδείξεις ότι κάτι τέτοιο γίνεται μεθοδευμένα από ελληνικής πλευράς.
Κεντρικό Αιγαίο 3 Οκτωβρίου 1977
Ζεύγος ελλληνικών Φάντομ F-4 απογειώνονται να αναχαιτίσουν άγνωστο ίχνος. Ένα από τα 2 ελληνικά μαχητικά πέφτει "κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης" σύμφωνα με το ανακοινωθέν, παίρνοντας στο υγρό τάφο τους 2 πιλότους. Η πραγματικότητα πολύ διαφορετική...στην προσπάθεια να αναχαιτιστεί αμερικανικό ανθυποβρυχιακό αεροσκάφος, αυτό πραγματοποιήσε απότομο και επικίνδυνο ελιγμό, εξαιτίας του οποίου το ελληνικό F-4 να καταπέσει. Το συμβάν ουσιαστικά παρέμεινε μέχρι και πριν λίγα χρόνια απόρρητο.
Βόρειο Αιγαίο - 18 Ιουνίου 1992
Ο υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς χάνει τραγικά την ζωή του όταν το παρωχημένο για την εποχή εκείνη Mirage F-1 εμπλέκεται με 2 τουρκικά υπερσύγχρονα F-16... η "μάχη" άνιση και όμως ο Σιαλμάς καταφέρνει να "εγκλωβίσει" το ένα F-16. Το τουρκικό αεροπλάνο κατάφερε την τελευταία στιγμή να μην ακουμπήσει στη θάλασσα από την βύθιση που έκανε προκειμένου να ξεφύγει, αλλά το παλαιότερο αεροσκάφος του Σιαλμά τον πρόδωσε, καθώς δεν κατάφερε να ξανασηκωθεί από την βύθιση. Σύμφωνα με πιλότους που είδαν το περιστατικό το τουρκικό αεροσκάφος που κατεδίωκε ο Σιαλμάς ακούμπησε κυριολεκτικά την θάλασσα, ανοίγοντας αυλάκι, αλλά ο δυνατός κινητήρας του έσωσε τον Τούρκο πιλότο. Όσο για τον Σιαλμά, αυτός πέρασε στην αιωνιότητα, με ένα λιτό μνημείο που χτίστηκε στον Αγιο Ευστράτιο, ορατό από τον αέρα να θυμίζει την ανθρωποθυσία...με το ακρωτήρι της νησίδα να παίρνει το όνομά του.
"Το περιστατικό της Ρόδου" - Φεβρουάριος 1995
Μια από τις ημέρες που οι Έλληνες αεροπόροι θα θυμούνται για πολλά χρόνια. Οι τουρκικές παραβιάσεις έχουν πλέον καταντήσει μια ανιαρή ρουτίνα. Τέσσερα υπερσύγχρονα τουρκικά F-16 φτάνουν στην Ρόδο, ενώ η ελληνική πλευρά στέλνει μόλις δύο πεπαλαιωμένα Mirage F1, πράξη που υποδηλώνει την σαφή ανωτερότητα των Ελλήνων χειριστών και την περιφρόνηση τους προς τις επιδόσεις των Τούρκων ομολόγων τους. Γίνεται εμπλοκή πάνω από την Κάρπαθο, όπου εν τέλει τα 2 ελληνικά Mirage F1 όχι μόνο κάνουν τα 4 F-16 να το βάλουν στα πόδια, αλλά απομονώνουν και ένα από αυτά. Στην σκληρή εικονική αερομαχία που ακολουθεί ο Τούρκος πιλότος "εισέρχεται για να ξεφύγει σε βύθιση από την οποία όμως δεν καταφέρνει να βγει μπαίνοντας πλέον σε πορεία σύγκρουσης με την θάλασσα...Ο Τούρκος χειριστής στο παρά πέντε και τραυματισμένος καταφέρνει να εκτιναχθεί, όπου θα τον περισυλλέξει ελληνικό ελικόπτερο. Η επίσημη εκδοχή Ελλάδας και Τουρκίας, που έχει κατά καιρούς αμφισβητηθεί από τουρκικά ΜΜΕ, κάνει λόγο για σοβαρή μηχανική βλάβη του τουρκικού αεροσκάφους...
Λέσβος - 27 Δεκεμβρίου 1995
Δυό ημέρες μετά τα Χριστούγεννα επέλεξαν δύο τουρκικά F-4 να πετάξουν μεταξύ Χίου και Λέσβου. Όπως απεδείχθη δεν ήταν η τυχερή τους ημέρα,καθώς στη Λήμνο είχαν μετασταθμέυσει ελληνικά σύγχρονα F-16. Οι Τούρκοι όμως επέμειναν, δεν υποχώρησαν, μπήκαν σε εμπλοκή και όταν το ένα τουρκικό F-4 Φάντομ έκανε ένα ακραίο ελιγμό για να αποφύγει τον σίγουρο εγκλωβισμό του από το ελληνικό F-16 καρφώθηκε κυριολεκτικά στην θάλασσα σκοτώνοντας ακαριαία τον ένα χειριστή του, με τον άλλο να εκτινάσσεται και να διασώζεται από ελληνικό ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης. Η τουρκική πλευρά, απέδωσε και αυτό το περιστατικό σε "μηχανική βλάβη" για λόγους που έχουν να κάνουν με την χειραγώγηση της κοινής γνώμης.
Χίος - 8 Οκτωβρίου 1996 Κατάρριψη ή "μηχανική βλάβη" η πτώση τουρκικού F-16;
Το φορτίο εκείνης της ημέρας βαρύ: Δύο τουρκικά F-16 συνοδεύουν τέσσερα τουρκικά F-4 Φάντομ, καθώς η Τουρκία κάνει ο, τι μπορεί να παρεμποδίσει την άσκηση "ΤΟΞΟΤΗΣ". Η ελληνική πλευρά θα στείλει μόλις 2 Mirage 2000 που αμέσως εμπλέκονται με τα 6 τουρκικά αεροπλάνα. Τα δύο F-16 δεν έλεγαν να αποχωρήσουν από το ελληνικό FIR με το ένα να προβαίνει σε εξαιρετικά επικίνδυνους ελιγμούς, προσπαθώντας να εκγλωβίσουν τα Mirage 2000. Ξαφνικά στο ένα F-16 σημειώνεται μια εκκωφαντική έκρηξη. Ο ένας Τούρκος χειριστής σκοτώνεται ακαριαία, ενώ ο συγκυβερνήτης του καταφέρνει να εκτιναχθεί. Όλες οι πληροφορίες, χωρίς να επιβεβαιώνονται, συγκλίνουν στο ότι το ένα Mirage εκτόξευσε ένα πύραυλο Magic II, με το δεύτερο τουρκικό F-16 να απομακρύνεται άμεσα προς τα τουρκικά παράλια. Ο δεύτερος πιλότος που διασώζεται, χωρίς να έχει επιβεβαιωθεί ή διαψευστεί μέχρι τις μέρες μας, υπάρχει η φημολογία ότι ήταν Ισραηλινός.
Κάρπαθος - 23 Μαΐου 2006 - Ημέρα Ντροπής
Χάνεται με τραγικό τρόπο κατά την διάρκεια αναχαίτισης ο χειριστής F-16 Κων/νος Ηλιάκης. Η αποστολή των τριών τουρκικών αεροσκαφών, 2 F-16 και ένα φωτο-αναγνωριστικό RF-4, κατευθύνονται προς την Κρήτη για να πάρουν εικόνες από τους ρωσικούς πυραύλους S-300. Στην εικονική αερομαχία που ακολουθεί κατά λάθος συγκρούονται ένα τουρκικό και ένα ελληνικό F-16. Ο Ηλιάκης χάνει την ζωή του, ενώ ο Τούρκος χειριστής εκτινάσσεται και τον περισυλλέγει διερχόμενο εμπορικό πλοίο που πλέει σε ελληνικά χωρικά ύδατα... Η ιστορία δεν τελείωσε εκεί, καθώς η συνέχεια είναι εξίσου τραγική και ντροπιαστική, ενώ από θαύμα δεν γλιτώσαμε περισσότερα θύματα από ελληνικής πλευράς...λόγω χειρισμών της τότε Υπουργού των Εξωτερικών Ντόρας Μπακογιάννη...
Αποστέλεται ελικόπτερο με άντρες των ειδικών δυνάμεων της Ελληνικής Αεροπορίας να περισυλλέξουν τον Τούρκο πιλότο από το κατάστρωμα του εμπορικού, αλλά εκείνος τράβηξε το πιστόλι του απειλώντας να τους πυροβολήσει. Τότε η Ελληνίδα ΥΠΕΞ αποσύρει τα 2 F-16 που σηκώνονται για να καλύψουν το ελληνικό ελικόπτερο. Στην άλλη όχθη οργανώνεται ολόκληρη αποστολή διάσωσης με πολλά F-16 και ελικόπτερα διάσωσης για τον πιλότο τους που ακόμη βρισκόταν σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Τα τουρκικά αεροσκάφη πέρναγαν ξυστά από το ελληνικό ελικόπτερο, το οποίο και άρχισε να τραντάζεται επικίνδυνα, καθώς οι Τούρκοι προσπαθούσαν όχι να το διώξουν από την περιοχή, αλλά να το ρίξουν. Στις απανωτές και απεγνωσμένες εκκλήσεις του ελληνικού ελικοπτέρου για αποστολή βοήθειας, ο ασύρματος παρέμεινε βουβός...
-
See more at:
http://www.hellas-now.com/2015/05/blog-post_104.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FYsJNX+%28HELLAS+NOW%29&utm_content=FaceBook#sthash.JKsiZuhz.dpufΚάποια από τα στοιχεία ανατρέπουν προκαταλήψεις, ενώ δίδονται και απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα, όπως αυτό του αν η ελληνική πλευρά παραβιάζει τον τουρκικό εναέριο χώρο... Συχνά σε τέτοια ζητήματα δημιουργείται μεγάλη παραφιλολογία από ευφάνταστους, ενώ στο χορό προστίθενται και οι συνομωσιολόγοι... Γι' αυτό με το παρόν άρθρο θα μείνουμε καθαρά στις μαρτυρίες των Ελλήνων πιλότων που βιώνουν εδώ και δεκαετίες έναν ακήρυκτο πόλεμο που μαίνεται εδώ και δεκαετίες και ξεκίνησε με αφορμή την ένταση που σημειωνόταν στο Κυπριακό, ήδη από το 1964.
Καλοκαίρι 1974 Εισβολή στην Κύπρο - 22 Ιουλίου Ανατολικό Αιγαίo
Με τις μάχες στην Κύπρο να συνεχίζονται και τον Αττίλα να επιτίθεται βάρβαρα στον Κυπριακό Ελληνισμό, η ελληνική αεροπορία αντιμετώπισε παράλληλα πολύ σοβαρές προκλήσεις και στο Αιγαίο. Το μεσημέρι της 22ας Ιουλίου 1974 ώρα 13:30 δύο ελληνικά F-5 απογειώθηκαν για να αναχαιτίσουν ισάριθμα τουρκικά F-102. Δινόπουλος και Σκαμπαρδώνης ήταν οι χειριστές από ελληνικής πλευράς.
Πραγματοποιείται εμπλοκή με τον Σκαμπαρδώνη και τα 2 τουρκικά αεροσκάφη, ενώ ο Δινόπουλος έχει μείνει απαρατήρητος καθώς, όντας ψηλότερα, δεν είχε γίνει αντιληπτός από τους δυο τούρκους πιλότους. Τότε ξαφνικά βλέπει τον επικεφαλής του ενός τουρκικού F-102 να εξαπολύει έναν πύραυλο AIM-4 Phalcon κατά του Σκαμπαρδώνη, αστοχώντας. Τότε ο Δινόπουλος κάνει απότομη βύθιση και ευρισκόμενος πίσω από τα τουρκικά αεροσκάφη εκτοξεύει άμεσα τον έναν από τους δύο ΑΙΜ-9 Sidewinder που έφερε το αεροσκάφος του. Όμως ο πρώτος πύραυλος αστοχεί, καθώς η κεφαλή του δεν είχε προθερμανθεί αρκετά.
Ο Δινόπουλος χωρίς δισταγμό εκτόξευσε τον δεύτερο πύραυλο, ο οποίος και πέτυχε το τουρκικό F-102, στέλνοντάς το να συντριβεί φλεγόμενο στη θάλασσα. Ο δεύτερος Τούρκος χειριστής χάνει τον προσανατολισμό του και, χρησιμοποιώντας αλόγιστα τη μετάκαυση του κινητήρα του, έχασε τα κάυσιμα του και επιχείρησε αναγκαστική προσγείωση σε δρόμο στα μικρασιατικά παράλια. Το αεροσκάφος καταστράφηκε και ο ίδιος μεταφέρθηκε βαριά τραυματισμένος στο νοσοκομείο, όπου πέθανε από τα τραύματά του.
Ο Δινόπουλος αποστρατεύθηκε από την Πολεμική Αεροπορία με το βαθμό του σμηνάρχου, ενώ ο Θ. Σκαμπαρδώνης με τον βαθμό του ταξιάρχου. Αρκετά χρόνια μετά την αερομαχία, όταν υπηρετούσε στο “Air-South Command" του ΝΑΤΟ στη Νάπολη, ένας Τούρκος αξιωματικός της αεροπορίας που συζητούσε μαζί του, ισχυρίστηκε ότι δύο τουρκικά F-102 είχαν καταρρίψει δύο ελληνικά F-5. Όταν ο Σκαμπαρδώνης τον ρώτησε "μοιάζω με φάντασμα;", ο Τούρκος έχασε το χρώμα του...
Επόμενο σοβαρό περιστατικό το 1975, με τους Τούρκους να αποστέλλουν φωτοαναγνωριστικά Φάντομ (RF-4) πάνω από το Καστελόριζο...η απάντηση της ελληνικής πλευράς ήταν η απογείωση ίδιου τύπου μαχητικών τα οποία παραβίασαν τον τουρκικό εναέριο χώρο πάνω από την Σμύρνη, παίρνοντας όπως λέει ο Πρωτόπαπας "κάποιες καταπληκτικές φωτογραφίες της περιοχής..." Μέχρι τις μέρες μας οι Τούρκοι εξακολουθούν να ισχυρίζονται ότι συχνά τα ελληνικά μαχητικά όταν συμπλέκονται με τα τουρκικά παραβιάζουν τον τουρκικό εναέριο χώρο, χωρίς όμως να προσκομίζουν και τις απαραίτητες αποδείξεις ότι κάτι τέτοιο γίνεται μεθοδευμένα από ελληνικής πλευράς.
Κεντρικό Αιγαίο 3 Οκτωβρίου 1977
Ζεύγος ελλληνικών Φάντομ F-4 απογειώνονται να αναχαιτίσουν άγνωστο ίχνος. Ένα από τα 2 ελληνικά μαχητικά πέφτει "κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης" σύμφωνα με το ανακοινωθέν, παίρνοντας στο υγρό τάφο τους 2 πιλότους. Η πραγματικότητα πολύ διαφορετική...στην προσπάθεια να αναχαιτιστεί αμερικανικό ανθυποβρυχιακό αεροσκάφος, αυτό πραγματοποιήσε απότομο και επικίνδυνο ελιγμό, εξαιτίας του οποίου το ελληνικό F-4 να καταπέσει. Το συμβάν ουσιαστικά παρέμεινε μέχρι και πριν λίγα χρόνια απόρρητο.
Βόρειο Αιγαίο - 18 Ιουνίου 1992
Ο υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς χάνει τραγικά την ζωή του όταν το παρωχημένο για την εποχή εκείνη Mirage F-1 εμπλέκεται με 2 τουρκικά υπερσύγχρονα F-16... η "μάχη" άνιση και όμως ο Σιαλμάς καταφέρνει να "εγκλωβίσει" το ένα F-16. Το τουρκικό αεροπλάνο κατάφερε την τελευταία στιγμή να μην ακουμπήσει στη θάλασσα από την βύθιση που έκανε προκειμένου να ξεφύγει, αλλά το παλαιότερο αεροσκάφος του Σιαλμά τον πρόδωσε, καθώς δεν κατάφερε να ξανασηκωθεί από την βύθιση. Σύμφωνα με πιλότους που είδαν το περιστατικό το τουρκικό αεροσκάφος που κατεδίωκε ο Σιαλμάς ακούμπησε κυριολεκτικά την θάλασσα, ανοίγοντας αυλάκι, αλλά ο δυνατός κινητήρας του έσωσε τον Τούρκο πιλότο. Όσο για τον Σιαλμά, αυτός πέρασε στην αιωνιότητα, με ένα λιτό μνημείο που χτίστηκε στον Αγιο Ευστράτιο, ορατό από τον αέρα να θυμίζει την ανθρωποθυσία...με το ακρωτήρι της νησίδα να παίρνει το όνομά του.
"Το περιστατικό της Ρόδου" - Φεβρουάριος 1995
Μια από τις ημέρες που οι Έλληνες αεροπόροι θα θυμούνται για πολλά χρόνια. Οι τουρκικές παραβιάσεις έχουν πλέον καταντήσει μια ανιαρή ρουτίνα. Τέσσερα υπερσύγχρονα τουρκικά F-16 φτάνουν στην Ρόδο, ενώ η ελληνική πλευρά στέλνει μόλις δύο πεπαλαιωμένα Mirage F1, πράξη που υποδηλώνει την σαφή ανωτερότητα των Ελλήνων χειριστών και την περιφρόνηση τους προς τις επιδόσεις των Τούρκων ομολόγων τους. Γίνεται εμπλοκή πάνω από την Κάρπαθο, όπου εν τέλει τα 2 ελληνικά Mirage F1 όχι μόνο κάνουν τα 4 F-16 να το βάλουν στα πόδια, αλλά απομονώνουν και ένα από αυτά. Στην σκληρή εικονική αερομαχία που ακολουθεί ο Τούρκος πιλότος "εισέρχεται για να ξεφύγει σε βύθιση από την οποία όμως δεν καταφέρνει να βγει μπαίνοντας πλέον σε πορεία σύγκρουσης με την θάλασσα...Ο Τούρκος χειριστής στο παρά πέντε και τραυματισμένος καταφέρνει να εκτιναχθεί, όπου θα τον περισυλλέξει ελληνικό ελικόπτερο. Η επίσημη εκδοχή Ελλάδας και Τουρκίας, που έχει κατά καιρούς αμφισβητηθεί από τουρκικά ΜΜΕ, κάνει λόγο για σοβαρή μηχανική βλάβη του τουρκικού αεροσκάφους...
Λέσβος - 27 Δεκεμβρίου 1995
Δυό ημέρες μετά τα Χριστούγεννα επέλεξαν δύο τουρκικά F-4 να πετάξουν μεταξύ Χίου και Λέσβου. Όπως απεδείχθη δεν ήταν η τυχερή τους ημέρα,καθώς στη Λήμνο είχαν μετασταθμέυσει ελληνικά σύγχρονα F-16. Οι Τούρκοι όμως επέμειναν, δεν υποχώρησαν, μπήκαν σε εμπλοκή και όταν το ένα τουρκικό F-4 Φάντομ έκανε ένα ακραίο ελιγμό για να αποφύγει τον σίγουρο εγκλωβισμό του από το ελληνικό F-16 καρφώθηκε κυριολεκτικά στην θάλασσα σκοτώνοντας ακαριαία τον ένα χειριστή του, με τον άλλο να εκτινάσσεται και να διασώζεται από ελληνικό ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης. Η τουρκική πλευρά, απέδωσε και αυτό το περιστατικό σε "μηχανική βλάβη" για λόγους που έχουν να κάνουν με την χειραγώγηση της κοινής γνώμης.
Χίος - 8 Οκτωβρίου 1996 Κατάρριψη ή "μηχανική βλάβη" η πτώση τουρκικού F-16;
Το φορτίο εκείνης της ημέρας βαρύ: Δύο τουρκικά F-16 συνοδεύουν τέσσερα τουρκικά F-4 Φάντομ, καθώς η Τουρκία κάνει ο, τι μπορεί να παρεμποδίσει την άσκηση "ΤΟΞΟΤΗΣ". Η ελληνική πλευρά θα στείλει μόλις 2 Mirage 2000 που αμέσως εμπλέκονται με τα 6 τουρκικά αεροπλάνα. Τα δύο F-16 δεν έλεγαν να αποχωρήσουν από το ελληνικό FIR με το ένα να προβαίνει σε εξαιρετικά επικίνδυνους ελιγμούς, προσπαθώντας να εκγλωβίσουν τα Mirage 2000. Ξαφνικά στο ένα F-16 σημειώνεται μια εκκωφαντική έκρηξη. Ο ένας Τούρκος χειριστής σκοτώνεται ακαριαία, ενώ ο συγκυβερνήτης του καταφέρνει να εκτιναχθεί. Όλες οι πληροφορίες, χωρίς να επιβεβαιώνονται, συγκλίνουν στο ότι το ένα Mirage εκτόξευσε ένα πύραυλο Magic II, με το δεύτερο τουρκικό F-16 να απομακρύνεται άμεσα προς τα τουρκικά παράλια. Ο δεύτερος πιλότος που διασώζεται, χωρίς να έχει επιβεβαιωθεί ή διαψευστεί μέχρι τις μέρες μας, υπάρχει η φημολογία ότι ήταν Ισραηλινός.
Κάρπαθος - 23 Μαΐου 2006 - Ημέρα Ντροπής
Χάνεται με τραγικό τρόπο κατά την διάρκεια αναχαίτισης ο χειριστής F-16 Κων/νος Ηλιάκης. Η αποστολή των τριών τουρκικών αεροσκαφών, 2 F-16 και ένα φωτο-αναγνωριστικό RF-4, κατευθύνονται προς την Κρήτη για να πάρουν εικόνες από τους ρωσικούς πυραύλους S-300. Στην εικονική αερομαχία που ακολουθεί κατά λάθος συγκρούονται ένα τουρκικό και ένα ελληνικό F-16. Ο Ηλιάκης χάνει την ζωή του, ενώ ο Τούρκος χειριστής εκτινάσσεται και τον περισυλλέγει διερχόμενο εμπορικό πλοίο που πλέει σε ελληνικά χωρικά ύδατα... Η ιστορία δεν τελείωσε εκεί, καθώς η συνέχεια είναι εξίσου τραγική και ντροπιαστική, ενώ από θαύμα δεν γλιτώσαμε περισσότερα θύματα από ελληνικής πλευράς...λόγω χειρισμών της τότε Υπουργού των Εξωτερικών Ντόρας Μπακογιάννη...
Αποστέλεται ελικόπτερο με άντρες των ειδικών δυνάμεων της Ελληνικής Αεροπορίας να περισυλλέξουν τον Τούρκο πιλότο από το κατάστρωμα του εμπορικού, αλλά εκείνος τράβηξε το πιστόλι του απειλώντας να τους πυροβολήσει. Τότε η Ελληνίδα ΥΠΕΞ αποσύρει τα 2 F-16 που σηκώνονται για να καλύψουν το ελληνικό ελικόπτερο. Στην άλλη όχθη οργανώνεται ολόκληρη αποστολή διάσωσης με πολλά F-16 και ελικόπτερα διάσωσης για τον πιλότο τους που ακόμη βρισκόταν σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Τα τουρκικά αεροσκάφη πέρναγαν ξυστά από το ελληνικό ελικόπτερο, το οποίο και άρχισε να τραντάζεται επικίνδυνα, καθώς οι Τούρκοι προσπαθούσαν όχι να το διώξουν από την περιοχή, αλλά να το ρίξουν. Στις απανωτές και απεγνωσμένες εκκλήσεις του ελληνικού ελικοπτέρου για αποστολή βοήθειας, ο ασύρματος παρέμεινε βουβός...
Σχόλια