Αναζητώντας την πηγή της γνώσης του Ιησού Χριστού
Τις ημέρες εκείνες, εμφανίζεται ο Ιωάννης ο βαπτιστής και κηρύττει στην έρημο της Ιουδαίας»
(κατά Ματθαίον 1:23-2:1)
Στους παραπάνω στίχους από το ευαγγέλιο που έγραψε ο Ματθαίος εντοπίζεται ένα κενό 25 περίπου ετών. Η εγκατάσταση στη Ναζαρέτ έγινε όταν ο Ιησούς ήταν μικρό παιδί, ενώ οι «...ημέρες εκείνες...» της αμέσως επόμενης γραμμής μιλούν για την εμφάνιση του Ιωάννη, όταν ο Ιησούς κόντευε πια τα τριάντα. Φαίνεται πράγματι ότι ο Ευαγγελιστής είχε γράψει τουλάχιστον μια επιπλέον παράγραφο μεταξύ των δύο αυτών στίχων, η οποία όμως δεν έφτασε μέχρις εμάς.
(κατά Ματθαίον 1:23-2:1)
Στους παραπάνω στίχους από το ευαγγέλιο που έγραψε ο Ματθαίος εντοπίζεται ένα κενό 25 περίπου ετών. Η εγκατάσταση στη Ναζαρέτ έγινε όταν ο Ιησούς ήταν μικρό παιδί, ενώ οι «...ημέρες εκείνες...» της αμέσως επόμενης γραμμής μιλούν για την εμφάνιση του Ιωάννη, όταν ο Ιησούς κόντευε πια τα τριάντα. Φαίνεται πράγματι ότι ο Ευαγγελιστής είχε γράψει τουλάχιστον μια επιπλέον παράγραφο μεταξύ των δύο αυτών στίχων, η οποία όμως δεν έφτασε μέχρις εμάς.
Τι
να συνέβη; Χάθηκε ή αφαιρέθηκε το κομμάτι που θα συνέδεε χρονικά τους
δύο στίχους; Η απουσία αναφορών στα νεανικά χρόνια του Ιησού
χαρακτηρίζει και τα υπόλοιπα κανονικά ευαγγέλια μόνο όμως στο κατά
Ματθαίο είναι φανερό ότι λείπει κάποιο κομμάτι. Όπως και να έχει πάντως
δεν είναι εύκολο να αγνοήσει κανείς ένα τέτοιο κενό. Υπάρχουν γεγονότα
στη ζωή του τα οποία αποσιωπήθηκαν; Έκανε ταξίδια που δεν «συνέφερε» να
μαθευτούν; Ακόμα και για τους πιο καλόπιστους αυτή η απουσία αναφορών
μοιάζει ύποπτη. Συνέβη κάτι που δεν θα «συνέφερε» να το μάθουμε;
Πρόκειται για λογοκρισία; Τι μπορεί επιτέλους να έκανε ο Ιησούς εκείνα
τα χρόνια ώστε να αξίζει να αποσιωπηθούν;
Όπως λένε, «δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά». Η απουσία αναφορών στα γεγονότα που σημάδεψαν τα νεανικά χρόνια του Ιησού θα πρέπει να οφείλεται κάπου. Πού όμως;Τα ταξίδια του Ιησού
artofwise.gr
Όπως λένε, «δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά». Η απουσία αναφορών στα γεγονότα που σημάδεψαν τα νεανικά χρόνια του Ιησού θα πρέπει να οφείλεται κάπου. Πού όμως;Τα ταξίδια του Ιησού
Σε μεταγενέστερες εποχές, πιο κοντινές στη δική μας, οι διάφορες φήμες για τον Ιησού απέκτησαν και μια ακόμα αιτία. Στα μάτια των σπουδαγμένων φαινόταν απίθανο να μπορούσε ο γιος ενός ξυλουργού, ξυλουργός και ο ίδιος αν πιστέψουμε τα ευαγγέλια, να τα βάζει με τόση επιτυχία, με τους θεολόγους της εποχής του. Και όπως δεν είχαν διάθεση να μείνουν ικανοποιημένοι με την «επίσημη» άποψη, ότι δηλαδή αφού ήταν Θεός δεν είχε πρόβλημα γνώσεων, άρχισαν να κάνουν διάφορες υποθέσεις για ταξίδια του Ιησού σε μακρινές χώρες και κέντρα μάθησης του αρχαίου κόσμου.
Μιλούσαν
για έναν Ιησού που πριν αρχίσει την δημόσια δράση του στην Παλαιστίνη
είχε ταξιδέψει στις μακρινές χώρες της Ανατολής αναζητώντας γνώση και
σοφία στους Ζoροάστρες ιερείς της Περσίας, τους Βραχμάνους των Ινδιών
και τους Βουδιστές μοναχούς του Θιβέτ και του Κασμίρ. Γεγονός είναι
βέβαια ότι η εκκλησία δεν ήταν ποτέ φιλική προς τον Πνευματισμό, και τα
αισθήματα ήταν αμοιβαία. Όσοι σχετιζόταν με τον Πνευματισμό, «πνεύματα»
και Πνευματιστές, δεν είχαν λόγους να συμπαθούν την εκκλησία. Έτσι δεν
θα πρέπει να θεωρηθεί απίθανη η περίπτωση «του Ιησού στην Ανατολή» να
πρόκειται για «στημένη» υπόθεση.
Το κείμενο αυτό ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό το ευαγγέλιο του Λουκά.
Περιλαμβάνει όμως περιγραφές για τα «χαμένα χρόνια» του Χριστού που δεν υπήρχαν σε κανένα άλλο κείμενο πριν τον 19ο αιώνα.
Το
κείμενο μιλά για ταξίδια του Ιησού στην Περσία, την Ινδία, το Θιβέτ,
την Ελλάδα και την Αίγυπτο, μέσα από τα οποία γνώρισε την σοφία - αλλά
και την ανοησία - της ανθρώπινης αναζήτησης. Ο νεαρός Ιησούς που περιγράφεται μοιάζει πάρα πολύ με εκείνον των ευαγγελίων. Συγκρούεται με ιερατεία που προσπαθούν να ελέγξουν τους πιστούς τους και προσπαθεί να περάσει τη «Γνώση» στον απλό λαό.
Ο
Νοτόβιτς αν και εβραϊκής καταγωγής, είχε ασπαστεί με φανατισμό το
Χριστιανισμό - πράγμα πολύ ασυνήθιστο για Εβραίο - και έδειξε μεγάλο
ενδιαφέρον για τα κείμενα αυτά. Οι μοναχοί δέχτηκαν να του τα
μεταφράσουν και μέχρι να αναρρώσει κρατούσε σημειώσεις και κατέγραφε το
κείμενο όπως του το μετέφραζαν. Το κείμενο, το οποίο κατάφερε να
δημοσιεύσει όταν επέστρεψε στην Ευρώπη, αποκάλυπτε έναν Ιησού αρκετά
όμοιο με αυτόν του «Υδροχοϊκού ευαγγελίου» του Levi.
Και φήμες επέμεναν. Μερικά χρόνια αργότερα, το 1939, ένας λάμα πάλι στο Himis έδειξε κάποια αρχαία βιβλία σε μια ταξιδιώτισσα, την Elisabeth Caspari, λέγοντάς της ότι αναφέρονται στον Ιησού.
Από τότε μέχρι σήμερα πολλοί αναζήτησαν αυτά τα χειρόγραφα για τα οποία μιλούσαν οι αναφορές αλλά χωρίς επιτυχία. Δυτικοί ταξιδιώτες που επισκέπτονταν Βουδιστικά μοναστήρια στη περιοχή της Ladakh ανέφεραν επανειλημμένα ότι όσοι ερωτούνταν έδειχναν άγνοια.
Είναι λίγο απίθανο να κρύβουν οι Βουδιστές τόσο σημαντικά κείμενα, τι στιγμή μάλιστα που παρουσιάζουν έναν Ιησού με πολύ «βουδιστικές» ιδέες.
Το
αποτέλεσμα της έρευνας του Tsering και του φίλου κατέληξε σε αδιέξοδο.
Σύμφωνα με τα λόγια του, «τέτοιο χειρόγραφο δεν υπήρχε ποτέ σε αυτό η σε
οποιοδήποτε άλλο Βουδιστικό μοναστήρι». Ανέφερε ότι κατά τη γνώμη του
επρόκειτο μάλλον για στημένη υπόθεση και είπε ότι κάτι τέτοιο δεν το
θεωρούσε περίεργο. Γνώριζε πολλούς ανυπόστατους μύθους για τον Βούδα
στην Ανατολή και θεωρούσε φυσικό να υπάρχουν ανάλογοι μύθοι για τον
Ιησού στη Δύση.
Μέχρι τότε το θέμα θα παραμένει ανοιχτό μεν αλλά αμφίβολο.
Πληροφορίες όμως για τέτοια ταξίδια του Ιησού στην Ασία ήρθαν και από άλλες πλευρές.Ο γνωστός «ψυχικός» του μεσοπολέμου Έντγκαρ Κέυση μέσα από τις «αναδρομές» του σε περασμένες ζωές έδινε πληροφορίες για ταξίδια του Ιησού στο Κασμίρ με μεγάλες ομοιότητες με εκείνες που προέρχονται από τις σημειώσεις του Νοτόβιτς. Υπάρχει βέβαια πάντα η πιθανότητα να ήξερε για αυτές καθώς είχαν δει τη δημοσιότητα σε πολλά μέρη του κόσμου.
Επίσης πολλές πληροφορίες για θρυλούμενα ταξίδια του Ιησού περιέχονται σ’ ένα αινιγματικό βιβλίο που εμφανίστηκε γύρω στο 1950, το βιβλίο της URANTIA.
Σε αυτό
αναφέρεται ότι ο Ιησούς πράγματι ταξίδεψε σε διάφορες περιοχές της
Ανατολικής Μεσογείου (και στην Ελλάδα). Περιγράφονται ταξίδια που έκανε
από τη Ρώμη ως τη Μεσοποταμία και από την Αίγυπτο ως τη χερσόνησο της
Κριμαίας στη Μαύρη Θάλασσα. Τονίζεται όμως ότι ο Ιησούς δεν πήγε ποτέ
στη Ινδία. Σύμφωνα με αυτό το βιβλίο ο Ιησούς κράτησε μυστικά τα ταξίδια
του από όλους. Η οικογένειά του νόμιζε πως όλα τα χρόνια της απουσίας
του βρισκόταν στην Αλεξάνδρεια.
Επίσης
για το βιβλίο της URANTIA, ο λόγος των ταξιδιών του Ιησού δεν ήταν να
γνωρίσει τη σοφία των μεγάλων θρησκειών της εποχής του, αλλά να
προετοιμάσει το έδαφος για τη διάδοση του μηνύματος που θα έφερνε στον
κόσμο λίγο αργότερα. Μια τέτοια αιτιολογία ταιριάζει περισσότερο στην
εικόνα του Ιησού που γνωρίζουμε από τα διάφορα επίσημα και ανεπίσημα
ευαγγέλια. Το βιβλίο της URANTIA υποστηρίζει ότι οι περισσότεροι από
εκείνους που συνάντησε στα ταξίδια του, έπαιξαν αργότερα σημαντικό ρόλο
στη διάδοση του Χριστιανισμού, αν και οι περισσότεροι από αυτούς ποτέ
δεν έμαθαν ότι ο νεαρός Ιουδαίος που είχαν συναντήσει μερικά χρόνια
αργότερα ήταν ο ίδιος με τον Ιησού από τη Ναζαρέτ που θα λάτρευαν
αργότερα.
Κατ’ αρχήν γιατί δεν βρέθηκαν τα κείμενα; Τι συμφέρον είχαν οι Λάμα του Θιβέτ να τα κρύβουν;
Υπάρχει κατ’ αρχήν η «επίσημη» άποψη για το κενό που παρουσιάζουν οι διηγήσεις των ευαγγελίων. Αυτή είναι λίγο πολύ γνωστή και είναι κοινή στις περισσότερες, αν όχι σε όλες, εκκλησίες. Για τις διάφορες εκκλησίες δεν υπάρχει θέμα εκπαίδευσης του Ιησού. Εφ’ όσον ήταν Θεός δεν είχε την ανάγκη ιδιαίτερης παιδείας, ούτε χρειαζόταν να μάθει «κόλπα» από Ινδούς φακίρηδες για να κάνει τα θαύματα που του αποδίδονται.
Οι κοσμογυρισμένοι συγγραφείς της εποχής δεν χάνουν την ευκαιρία να αναφέρουν, ότι πιο αξιοσημείωτο και αξιοπερίεργο συναντούσαν στα ταξίδια τους, με σκοπό να εντυπωσιάσουν ένα κοινό που διψούσε για εντυπωσιασμό.
Μέσα σένα τέτοιο περιβάλλον άρχισε να κηρύττει ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ. Είναι λογικό λοιπόν να περιμένει κανείς να βρει ενδείξεις κοσμοπολιτισμού στα λόγια του - αν ήταν κοσμογυρισμένος.
Οι εχθροί του αναγνώριζαν ότι «Ποτέ άλλος άνθρωπος δεν δίδαξε έτσι όπως αυτός ο άνθρωπος» Ιωάν. 7:46. Όμως τα λόγια του, όπως έχουν καταγραφεί, είναι απλά και κατανοητά και από τους πιο απλούς ανθρώπους. Χρησιμοποιούσε παραδείγματα και εικόνες από την ζωή του αγρότη και του ψαρά. Τα λόγια του εξέπλητταν πολλούς βέβαια αλλά το περιεχόμενό τους, όπως παρουσιάζεται στις σχετικές διηγήσεις δεν προϋποθέτει φοίτηση και «μυήσεις» πέρα από την Παλαιστίνη. Όταν οι γνωστοί του απορούσαν για τις γνώσεις του αναφερόταν σε γνώσεις που είχαν να κάνουν με τη θεολογία τους και τον άνθρωπο, όχι σε εγκυκλοπαιδικές γνώσεις.
Οποιοσδήποτε μπορεί να διαπιστώσει εύκολα, αν διαβάσει κείμενα αρχαίων βιογράφων, όπως του Πλούταρχου που έζησε πολύ κοντά στην εποχή του Ιησού, ότι η καταγραφή των περιστατικών της παιδικής και νεανικής ηλικίας διαφόρων ανδρών της αρχαιότητας είναι πάντα ελλιπής. Από αποσπασματική έως ανύπαρκτη. Οι λεπτομέρειες απουσιάζουν τις περισσότερες βιογραφίες εκείνης της εποχής. Υπάρχει βέβαια κάποιος λόγος για αυτό, αν και μας είναι δύσκολο να τον κατανοήσουμε σήμερα. Έχει να κάνει με τη θέση των παιδιών κατά την αρχαιότητα.
Η
ίδια η λέξη παιδί (παις/παιδίσκη) σήμαινε επίσης «δούλος» και «δούλη».
Πράγματι, η θέση των παιδιών δεν ήταν σημαντικότερη από αυτή των
δούλων! Μόνο μετά την ενηλικίωση αποκτούσαν τα λόγια και οι πράξεις
κάποιου σημασία για την κοινωνία. Οι δούλοι ιδιαίτερα κατά τη Ρωμαϊκή
εποχή θεωρούνταν πράγματα (res). Όπως κανείς δεν δίνει σημασία σ’ ένα
πράγμα έτσι οι αρχαίοι βιογράφοι (όχι μόνο οι ευαγγελιστές αλλά και
άλλοι όπως ο Πλούταρχος) προσπερνούσαν βιαστικά τα πρώτα χρόνια της
ζωής του ανθρώπου που περιέγραφαν. Άρχιζαν τις λεπτομέρειες μετά την
ενηλικίωση την οποία σημάδευε συνήθως η στράτευση. Πριν την ενηλικίωση
θεωρούνταν άξια αναφοράς μόνο τυχόν ασυνήθιστα περιστατικά της παιδικής
ηλικίας κάποιου (όπως εκείνο του μικρού Ιησού στο Ναό), και εκείνα
μόνο στις περιπτώσεις που επεδείκνυαν στον αναγνώστη κάτι από τον
χαρακτήρα που θα έδειχνε αργότερα.
Ειδικά για τους Ιουδαίους το
έτος της ουσιαστικής ένταξης ενός άνδρα στη κοινωνία ήταν το 30ο. Μόνο
μετά τα τριάντα του χρόνια αποκτούσε πλήρη αξία ο άνθρωπος. Έτσι δεν
είναι καθόλου περίεργο το ότι οι ουσιαστικές διηγήσεις για τον Ιησού
ξεκινούν μετά τα τριάντα του, όσο κι αν δεν μας ικανοποιεί κάτι τέτοιο.Η σιωπή των ευαγγελίων για τα νεανικά χρόνια του Ιησού, όσο δικαιολογημένη και αν ήταν για την εποχή της δεν θα παύει να προβληματίζει. Και όσο υπάρχει κενό σε αυτά που γνωρίζουμε, τόσο θα συνεχίζουν οι διάφορες φήμες. Ακόμα, το θέμα των ταξιδιών του Ιησού θα παραμένει ανοιχτό αφού δεν υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες για το τι έκανε πριν αρχίσει τη δημόσια δράση του.
Όλη αυτή η αβεβαιότητα κάποιους καίει. Αλλά ποιους;
Ευθύνονται οι άνθρωποι των εκκλησιών που προσπαθούσαν να κρύψουν κάτι;
Ή μήπως σκοπός του θορύβου είναι ο αποπροσανατολισμός των ανθρώπων που γοητεύονται τόσο πολύ από τα ζητήματα γύρω από το πρόσωπο του Ιησού Χριστού ώστε τελικά να χάνουν τον ίδιο τον Ιησού;
Αν υπάρχει κάπου φωτιά αυτή είναι σίγουρα στα ίδια τα λόγια του Ιησού.
Όσο για τα ακριβή γεγονότα, παραμένουν άγνωστα.
Ή μήπως σκοπός του θορύβου είναι ο αποπροσανατολισμός των ανθρώπων που γοητεύονται τόσο πολύ από τα ζητήματα γύρω από το πρόσωπο του Ιησού Χριστού ώστε τελικά να χάνουν τον ίδιο τον Ιησού;
Αν υπάρχει κάπου φωτιά αυτή είναι σίγουρα στα ίδια τα λόγια του Ιησού.
Όσο για τα ακριβή γεγονότα, παραμένουν άγνωστα.
Τελικά
η θρησκεία ή οι απόψεις που έχουν κάποιοι για τις θρησκείες, μας λένε
περισσότερα για τον χαρακτήρα τους παρά για τον Θεό.
Στην πραγματικότητα ο καθένας πιστεύει πιο πολύ αυτό που θέλει παρά αυτό που βλέπει. Συνήθως έχουμε εκ προοιμίου σχηματίσει μέσα μας μια άποψη, και απλώς διαλέγουμε και δίνουμε σημασία σε εκείνα τα γεγονότα που στηρίζουν καλύτερα την άποψή μας! Χρειάζεται συνειδητή προσπάθεια για να ανοίξει ο νους και σε εκείνες τις απόψεις που δεν «χαϊδεύουν» τα αυτιά μας και τι απόψεις μας.
Στην πραγματικότητα ο καθένας πιστεύει πιο πολύ αυτό που θέλει παρά αυτό που βλέπει. Συνήθως έχουμε εκ προοιμίου σχηματίσει μέσα μας μια άποψη, και απλώς διαλέγουμε και δίνουμε σημασία σε εκείνα τα γεγονότα που στηρίζουν καλύτερα την άποψή μας! Χρειάζεται συνειδητή προσπάθεια για να ανοίξει ο νους και σε εκείνες τις απόψεις που δεν «χαϊδεύουν» τα αυτιά μας και τι απόψεις μας.
Σύμφωνα με τη χρονολογία που χρησιμοποιούμε, ο βασιλιάς Ηρώδης πέθανε το 4π.Χ. Τα ευαγγέλια όμως ισχυρίζονται ότι όταν πέθανε ο Ηρώδης, ο μικρός Ιησούς ήταν ήδη πάνω από 2 ετών. Τι συνέβη; Σήμερα είναι γενικά αποδεκτό ότι η διαφορά οφείλεται σ’ ένα σφάλμα υπολογισμού κάποιου αστρονόμου-μοναχού του Διονυσίου του Μικρού, τον 4ο μ.Χ. αιώνα. Αυτός λανθασμένα υπολόγισε ότι το έτος γέννησης του Ιησού ήταν το 754 «από κτίσεως Ρώμης» ενώ το σωστό είναι γύρω στο 747 ενώ ο θάνατος του Ηρώδη στο 750. Οι συνήθεις χρονολογίες που προτείνονται ως πιθανές για τη γέννηση του Ιησού βρίσκονται δηλαδή μεταξύ το 9 και του 4 προ Χριστού, όσο παράλογο κι αν ακούγεται αυτό με πιθανότερη χρονολογία το 7π.Χ.
Από την άλλη, η παράδοση που θέλει την γέννηση του Ιησού το χειμώνα ξεκίνησε μάλλον νωρίς ανάμεσα στους Χριστιανούς. Μια ακόμα αρχαιότερη ημερομηνία για τα Χριστούγεννα είναι η 6η Ιανουαρίου που και αυτή βρίσκεται πολύ κοντά στην σημερινή, μέσα στο χειμώνα.
Όσο για την πραγματική ημερομηνία γέννησης του Ιησού, ίσως οι αναφορές στο «Άστρο των Χριστουγέννων» να μπορούν να ρίξουν λίγο περισσότερο φως.
Ποιοι ήταν και τι είχαν δει ώστε να σκεφτούν κάτι τέτοιο;
Οι αναφορές μιλούν για «ένα αστέρι στη ανατολή» το οποίο ερμήνευσαν ως την γέννηση ενός «νέου βασιλιά». Θα μπορούσε βέβαια η εξιστόρηση αυτή να θεωρηθεί εντελώς φανταστική ή και να αποδοθεί η εμφάνιση του «Άστρου» σε κάποιο υπερφυσικό φαινόμενο. Ωστόσο, ένα αστρονομικό φαινόμενο που πολύ θυμίζει τις αναφορές για το «άστρο στην ανατολή» πράγματι συνέβη γύρω στην εποχή που μας ενδιαφέρει. Στην αρχή του καλοκαιριού του 7π.Χ. μια εξαιρετική περίπτωση «συνόδου» πλανητών αναμφίβολα θα έστρεψε πολλά μάτια στον ουρανό.
Η
Γη, ο Δίας, ο Κρόνος, και ο Ουρανός βρέθηκαν ευθυγραμμισμένοι, στον
αστερισμό των Ιχθύων (σημειώστε τη Συγχρονικότητα το «ΙΧΘΥΣ» αργότερα
σήμαινε το Χριστό) ακριβώς στη ανατολή. Με τον Δία και τον Κρόνο να
αλληλοκαλύπτωνται κατά διαστήματα. Θα ήταν ένα πολύ εντυπωσιακό θέαμα!
Τη δε νύχτα της 21ης Ιουνίου του 7π.Χ. το φαινόμενο κορυφώθηκε με την
ταυτόχρονη ευθυγράμμιση και της Σελήνης. Εκείνη τη νύχτα, γύρω στις
11:30 (τοπική ώρα) φάνηκε στον ουρανό της Μεσοποταμίας (και όχι μόνο),
να ανατέλλει μέσα από τους Ιχθύες το εντυπωσιακό αυτό σύμπλεγμα ακριβώς
από το σημείο της ανατολής.
Να
ήταν άραγε η βραδιά της 21ης Ιουνίου του 7π.Χ. η πραγματική νύχτα των
Χριστουγέννων; Αν και δεν μπορούμε να πούμε κάτι τέτοιο με ασφάλεια
είναι πολύ πιθανό. Η εποχή του καλοκαιριού θα ήταν κατάλληλη για την
απογραφή. Επίσης μια τέτοια καλοκαιρινή νύχτα θα μπορούσε να
δικαιολογήσει και τη διανυκτέρευση των βοσκών στα χωράφια.
Αλλά πάλι το «πότε» έχει μικρότερη σημασία από το «τι» στην συγκεκριμένη περίπτωση. ΠΗΓΗ:psixikafenomena
Σχόλια