Τι προβλέπει η συμφωνία ΕΕ-Βρετανίας για δασμούς, εργασία και ταξίδια
Ενα νέο τοπίο διαμορφώνεται για το διεθνές εμπόριο, τα ταξίδια και τη μετανάστευση. Τι θα ισχύσει στα τελωνεία και τι σε αεροδρόμια και λιμάνια. Πώς καλείται να προσαρμοστεί το City στα νέα δεδομένα.
Για τις επιχειρήσεις η συμφωνία μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και Ευρωπαϊκής Ενωσης έρχεται ως ανακούφιση, μετριάζοντας κάποιες από τις χειρότερες διαταραχές που θα βίωναν, σε καμία περίπτωση, όμως, δεν υποκαθιστά την πλήρη συμμετοχή στο μπλοκ.
Όπως εξηγεί το Bloomberg, με τη Μεγάλη Βρετανία να μην είναι πλέον μέλος της τελωνειακής ένωσης και της ενιαίας αγοράς, το εμπόριο δεν θα είναι τόσο ομαλό όσο πριν. Οι χρηματοοικονομικές εταιρείες θα χάσουν το «διαβατήριο» που τους επέτρεπε να προσφέρουν υπηρεσίες στην ΕΕ. Οι καταναλωτές θα δουν τα δικαιώματά τους να ζουν τις δυο πλευρές του καναλιού της Μάγχης να περιορίζονται. Ακόμα και το να μετακινήσεις ένα κατοικίδιο γίνεται πλέον πιο περίπλοκη διαδικασία.
Τι αλλάζει μετά την 31η Δεκεμβρίου
Τελωνεία
Για τις εξαγωγές θα πρέπει να συμπληρωθεί δήλωση στο τελωνείο. Για την μεταφορά εμπορευμάτων από το Ντόβερ (το βρετανικό λιμάνι με την μεγαλύτερη κίνηση σε ότι αφορά μεταφορές προς την ΕΕ) στο Καλαί, οι οδηγοί φορτηγών θα πρέπει να έχουν άδεια που εκδίδει η κυβέρνηση η οποία θα επιβεβαιώνει ότι έχουν τα σωστά έγγραφα προκειμένου να μην τους σταματήσουν οι γάλλικες αρχές.
Αντιμετωπίζοντας την απειλή καθυστερήσεων στα σύνορα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλα εργοστάσια που εξαρτώνται από το να γίνουν έγκαιρα οι εισαγωγές έχουν δημιουργήσει αποθέματα. Ωστόσο σε ότι αφορά τις εισαγωγές τροφίμων υπάρχει ο κίνδυνος φρέσκα προϊόντα να σαπίζουν σε φορτηγά που θα σχηματίζουν ατελείωτες ουρές.
Το εμπόριο προϊόντων κρέατος, ειδικότερα, θα υπόκειται στην απαίτηση για πιστοποιητικά. Θα πρέπει να μεταφέρονται σε συγκεκριμένα σημεία για έλεγχο και θα απαιτείται να έχουν πιστοποιητικά υγιεινής που εκδόθηκαν από κτηνίατρο.
Ενώ, όμως η μεταφορά αγαθών εκτός Βρετανίας θα υφίσταται ελέγχους, το Λονδίνο ανέβαλλε την επιβολή πλήρους ελέγχου στα αγαθά που φτάνουν από την ΕΕ μέχρι τον Ιούλιο. Οι εταιρείες πάντως θα πρέπει να τηρούν αρχεία για τις συναλλαγές τους και να υποβάλλουν δηλώσεις τον Ιούλιο.
Το City
Ανεξάρτητα της συμφωνίας, οι χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις θα χάσουν το «διαβατήριο» που τους έδινε το δικαίωμα να προσφέρουν υπηρεσίες στην ΕΕ, αναγκάζοντάς τες να μεταφέρουν προσωπικό και να ενισχύσουν τις δραστηριότητές τους εντός του μπλοκ. Η πρόσβαση σε πελάτες εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης εξαρτάται από το εάν η τελευταία θεωρεί ότι οι κανόνες της Μεγάλης Βρετανίας είναι ισότιμοι των δικών της σε 40 τομείς, κάτι που έως τώρα δεν έγινε. Οι εταιρείες δεν μπορούν να είναι βέβαιες ότι θα εξασφαλίσουν άδεια και η ΕΕ θα είναι σε θέση να την ακυρώσει με μικρό χρονικό διάστημα προειδοποίησης.
Οι υπηρεσίες
Ο τομέας των υπηρεσιών, που αντιστοιχεί στο 80% της βρετανικής οικονομίας, περιλαμβάνοντας κλάδους όπως οι συμβουλευτικές υπηρεσίες, η αρχιτεκτονική και η λογιστική, θα αντιμετωπίσουν νέους περιορισμούς.
Οι επιχειρήσεις μπορεί να χρειαστεί να ανοίξουν γραφεία στην ΕΕ για να συνεχίσουν τις εργασίες τους, και μπορεί να απαιτηθεί έγκριση για την επαγγελματική τους πιστοποίηση.
Οι κανόνες προέλευσης
Για να εκμεταλευτούν το καθεστώς μηδενικών δασμών, οι εταιρείες θα πρέπει να προσκομίζουν έγγραφα που θα αποδεικνύουν την πηγή των αγαθών. Μόνο αυτά που εμπεριέχουν επαρκή ποσότητα Βρετανικής ή Ευρωπαϊκής προέλευσης θα είναι επιλέξιμα για μηδενικούς δασμούς
Οι προδιαγραφές
Οι εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με δυο διαφορετικά καθεστώτα σε ότι αφορά τις προδιαγραφές προϊόντων και τους κανονισμούς και θα χρειάζονται έγκριση τόσο από τις αρχές της ΕΕ, όσο και της Μεγάλης Βρετανίας προκειμένου να έχουν το δικαίωμα να πωλούν και στις δυο αγορές. Για παράδειγμα, κάποια αγαθά θα χρειαστεί να φέρουν το σήμα της βρετανικής UNCA από την 1η Ιανουαρίου, αντί του ευρωπαϊκού CE προκειμένου να πωλούνται στη Μεγάλη Βρετανία.
Διαβατήρια και κατοικίδια
Οι Βρετανοί θα πρέπει να έχουν διαβατήριο που λήγει σε περισσότερους από έξι μήνες προκειμένου να ταξιδέψουν. Η παραμονή τους σε χώρα της ΕΕ πάνω από 90 ημέρες μπορεί να απαιτήσει βίζα. Ισως χρειαστεί διεθνής άδεια οδήγησης, ενώ το ταξίδι με κατοικίδιο θα απαιτήσει πιστοποιητικά εμβολιασμού και υγείας, μια διαδικασία η οποία μπορεί να απαιτήσει εβδομάδες.
Μετανάστευση
Μπαίνει τέλος στην ελεύθερη μετακίνηση μεταξύ Βρετανίας και Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το Λονδίνο σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει ένα σύστημα μετανάστευσης με βαθμολόγηση, με βάση το οποίο εργαζόμενοι από το εξωτερικό θα πρέπει να αποδείξουν ότι πληρούν τα κριτήρια πριν ταξιδέψουν για εργασία στη χώρα. Τα κριτήρια περιλαμβάνουν την γνώση της αγγλικής γλώσσας, την προϋπήρεσία και απολαβές άνω των 20.480 λιρών το χρόνο.
Κρασιά και τσιγάρα
Οσοι Βρετανοί ταξιδεύουν προς την Ευρώπη θα μπορούν να επωφεληθούν από αγορές duty free σε αεροδρόμια και λιμάνια. Ωστόσο πλέον δεν θα είναι εφικτό να επιστρέψουν με απεριόριστες ποσότητες αγαθών, όπως αλκοόλ και τσιγάρα, υπό την απειλή της πληρωμής φόρου. Θα τους επιτρέπεται να αγοράσουν έως 200 τσιγάρα, 18 λίτρα κρασί και τέσσερα λίτρα αλκοόλ.
https://www.euro2day.gr
Σχόλια