Ο τουρκικός επεκτατισμός ήταν και παραμένει το πρόβλημα: Οι τουρκικές θέσεις παραμένουν αναλλοίωτες, η Αθήνα και η Λευκωσία είναι ικανοποιημένες που η Ε.Ε. μας στηρίζει!!!
- Λήψη συνδέσμου
- X
- Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
- Άλλες εφαρμογές
Islamist Turkish Minister of Foreign Affairs Hakan Fidan met with Tanja Fajon, Minister of Foreign and European Affairs of Slovenia, in Ljubljana. Photo via Turkish MFA, @MFATurkiyeΤου ΚΩΣΤΑ ΜΑΥΡΙΔΗ, Βρυξέλλες
Αφού τέλειωσε το άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) με την συμμετοχή του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών, Χακάν Φιντάν, αξίζει να εξετάσουμε νηφάλια το θέμα:
Π.χ. Γιατί οι πόρτες της Ε.Ε. «έκλεισαν» για την Τουρκία πριν πέντε χρόνια, το 2019; Σε τι προσδοκούσε η Κύπρος συναινώντας στη συμμετοχή του Φιντάν στο πρόσφατο Συμβούλιο; Τι γίνεται τώρα;
Τον Ιούλιο 2019, η Ε.Ε. έλαβε ομόφωνη απόφαση για λήψη μέτρων κατά της Τουρκίας λόγω των παράνομων δραστηριοτήτων της στην Κυπριακή ΑΟΖ και ευρύτερα της παραβατικής συμπεριφοράς της στην Ανατολική Μεσόγειο. Τα μέτρα περιελάμβαναν και τον τερματισμό της συμμετοχής της Τουρκίας σε υψηλού επιπέδου διαλόγους, όπως τα Συμβούλια της ΕΕ.
- Στις ομόφωνες αποφάσεις της η Ε.Ε. επεσήμανε ότι «… σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ή περαιτέρω κλιμάκωσης, η ΕΕ είναι έτοιμη για περαιτέρω μέτρα».
Ειδικά για την Κύπρο, καλούσε την Τουρκία να σεβαστεί την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματά της σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και να συνδράμει ενεργά σε λύση σύμφωνα με τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας (ΣΑ) του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), τις αρχές της ΕΕ και το κοινοτικό κεκτημένο.
Τι έγινε από το 2019; Η Τουρκία προχώρησε σε πολλές παράνομες ενέργειες, αλλά θα περιοριστούμε στις δύο πιο ξεκάθαρες, με τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο. Για το Κυπριακό, αντί να συμβάλει θετικά, εμμένει σε ανατροπή της συμφωνημένης βάσης για ένα κράτος εντός της ΕΕ και αντιτείνει δύο ξεχωριστά κράτη.
Στην Ανατ. Μεσόγειο, προχώρησε στο παράνομο «Τουρκολυβικό Μνημόνιο» με το οποίο ακρωτηριάζει κυριαρχικά δικαιώματα κυρίως της Ελλάδας και Κύπρου, το οποίο καταδίκασε η ΕΕ ως πολιτικά απαράδεκτο, νομικά άκυρο κι ασύμβατο με το Διεθνές Δίκαιο.
Κάποιος θα ανέμενε ότι τα πιο πάνω θα επιφέρουν αίτημα για νέα μέτρα, όπως και η κοινή θέση της ΕΕ. Ωστόσο, προσκλήθηκε ο Φιντάν με σκοπό να ξεκαθαρίσει τις τουρκικές προθέσεις, όπως δηλώθηκε εκ των προτέρων.
Τελικά, με όσα είπε και δεν είπε, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα για όποιον θέλει να καταλάβει. Όσοι στην Αθήνα και τη Λευκωσία δεν θέλουν να καταλάβουν, θα συνεχίσουν στην ίδια πολιτική ως να μην αντιλαμβάνονται τον τουρκικό επεκτατισμό.
Η Τουρκία «γωνιάστηκε» το 2020 όταν η Αθήνα δήλωνε έτοιμη για όλα και μαζί με την Λευκωσία ζητούσαν κυρώσεις από την ΕΕ, με γραμμή προάσπισης των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων βάσει του Διεθνούς Δικαίου.
Η σημερινή στάση του Γιώργου Γεραπετρίτη, η οποία θέτει την κυριαρχία και όχι τα κυριαρχικά δικαιώματα, ως την εθνική γραμμή προάσπισης είναι μια πολιτική που εφαρμόζεται στην πράξη, παρόλες τις δημόσιες διαψεύσεις, με πρόσφατη απόδειξη την «εγκατάλειψη» της Κάσου.
Μετά το πρόσφατο Συμβούλιο, οι τουρκικές θέσεις παραμένουν αναλλοίωτες. Η Αθήνα και η Λευκωσία εκφράζουν ικανοποιημένες που η Ε.Ε. μας στηρίζει αλλά ο τουρκικός επεκτατισμός συνεχίζεται.
Είναι ευπρόσδεκτη η πολιτική στήριξη, όπως και το 2019, αλλά το ζητούμενο είναι η πολιτική πίεση από την ΕΕ μαζί με την δική μας ταυτόχρονη κάθετη αμυντική ετοιμότητα σε συγκροτημένη αποτρεπτική πολιτική, αξιοποιώντας στο μέγιστο τις δυνατότητές μας.
(*) Ο Κώστας Μαυρίδης είναι Ευρωβουλευτής του ΔΗΚΟ (S και D), και Πρόεδρος Πολιτικής Επιτροπής για την Μεσόγειο – costas.mavrides@europarl.europa.eu
- Λήψη συνδέσμου
- X
- Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
- Άλλες εφαρμογές
Σχόλια