ΣΜΥΡΝΗ: Η Καταστροφή μιας Κοσμοπολίτικης Πόλης




ΣΜΥΡΝΗ: Η Καταστροφή μιας Κοσμοπολίτικης Πόλης, 1900-1922
Ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ στις κινηματογραφικές αίθουσες από 13 Σεπτεμβρίου 2012

Πώς ήταν η κοσμοπολίτικη Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα; Πώς ζούσαν οι Έλληνες δίπλα στις άλλες κοινότητες; Γιατί ήταν τόσο μοναδικό αυτό το λιμάνι της Μεσογείου που ακόμη και σήμερα, 90 χρόνια μετά την Καταστροφή συνδέεται με τη χαρά της ζωής για τα καλά χρόνια και τους θρήνους για την Καταστροφή που ήρθε ξαφνικά τον Σεπτέμβριο του 1922;

Mέσα από άγνωστο αρχειακό φωτογραφικό και φιλμικό υλικό που σταχυολογήθηκε και συντηρήθηκε προσεκτικά από την μη κερδοσκοπική εταιρεία Πρωτέας στην Αμερική και στην Ευρώπη, η σκηνοθέτης Μαρία Ηλιού, ο ιστορικός σύμβουλος Αλέξανδρος Κιτροέφ και οι συνεργάτες τους, ξεδιπλώνουν μια συναρπαστική ιστορία σε μια ταινία ντοκιμαντέρ που στην πρώτη της έξοδο στο Μουσείο Μπενάκη τον Ιανουάριο του 2012, δημιούργησε τεράστιες ουρές.
Τώρα το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να δει την ταινία στις μεγάλες οθόνες, στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα.

 

ΣΜΥΡΝΗ, αρχές 20ου αιώνα, Η Προκυμαία, Ευγενική παραχώρηση, Library of CongressΤο ιστορικό αυτό ντοκιμαντέρ είναι μεγάλης σημασίας όχι μόνο γιατί το ελληνικό κοινό θα δει άγνωστες εικόνες από τη Σμύρνη, αλλά και γιατί συγχρόνως οι δημιουργοί του φέρνουν μια νέα ματιά στον τρόπο με τον οποίο διηγούνται την ιστορία. Μια ματιά που κρατά αποστάσεις τόσο από μια υπέρμετρα εθνικιστική αφήγηση όσο και από νεώτερες απόπειρες που αποσιωπούσαν τα τραγικά γεγονότα της καταστροφής, παραμορφώνοντας την αλήθεια.
Ιστορικοί από την Αμερική και την Ευρώπη μιλούν για τη μεγάλη Ιστορία, ενώ Σμυρνιοί, πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς, αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες. Μάλιστα, τρεις από αυτούς, ξετυλίγουν οικογενειακές μικροϊστορίες σε σχέση με τα γεγονότα, από την Ελληνική, την Αρμενική και την Τουρκική πλευρά, από τα χρόνια του κοσμοπολιτισμού ως τα χρόνια της καταστροφής.
Το ντοκιμαντέρ τεκμηριώνεται με σπάνιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό που σταχυολογήθηκε από αρχεία της Αμερικής και της Ευρώπης. Για πρώτη φορά δημοσιεύονται άγνωστες εικόνες της Σμύρνης από ιδιωτικές συλλογές, όπως αυτή του Pierre de Gigord, και από τα αρχεία της Library of Congress, του Πανεπιστημίου του Princeton και του Harvard, του Near East Relief, του Imperial War Museum, της Pathe, της Albert Kahn Fondation και άλλων ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
 
ΣΜΥΡΝΗ, 1919. Έλληνες, Αρμένιοι και Λεβαντίνοι παρακολουθούν την άφιξη του συμμαχικού στόλου στη Σμύρνη από το Sporting Club. ευγενική παραχώρηση, Ιmperial War MuseumΓια την ηχητική επένδυση της ταινίας η μοντέρ εικόνας και ήχου Αλίκη Παναγή χρησιμοποίησε ήχους εποχής προκειμένου να ζωντανέψουν τα γεγονότα, ενώ ο μουσικός Νίκος Πλατύραχος, βασίστηκε σε τραγούδια από τη Σμύρνη και επιτυχίες της εποχής για να συνθέσει την πρωτότυπη μουσική του.
Η ταινία άρχισε με εξαιρετική επιτυχία την ευρωπαϊκή της πορεία από τη Βιέννη στις 20 Ιουνίου στον κινηματογράφο GARTENBAUKINO σε μια προβολή της ΣΜΥΡΝΗΣ που διοργανώθηκε με στόχο την οικονομική ενίσχυση σε τρόφιμα και φάρμακα των ελληνικών οικογενειών στην Ελλάδα που έχουν πληγεί από την κρίση.
Το ντοκιμαντέρ, η φωτογραφική έκθεση που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη από τον Ιανουάριο έως το Μάρτιο του 2012 και το φωτογραφικό λεύκωμα που βρίσκεται υπό έκδοση, βασίζονται στην ιδέα ότι η κοσμοπολίτικη Σμύρνη παρ’ όλο που καταστράφηκε με τραγικό τρόπο, εξακολουθεί να υπάρχει. Εξακολουθεί να είναι μια ιδέα, ένας τρόπος ζωής, που έχει να κάνει με τον κοσμοπολιτισμό, τη Σμύρνη της χαράς της ζωής αλλά και των θρήνων. Τη Σμύρνη μπορεί να την έχει κανείς πάντα μαζί του.
http://www.sevenart.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γνωρίζατε ότι το Εθνικό Ζώo της Ελλάδας είναι το δελφίνι;

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΤΑ!